Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorMarvik, Vetle
dc.contributor.authorBrauti, Mika Tuomas
dc.date.accessioned2025-07-23T08:35:30Z
dc.date.available2025-07-23T08:35:30Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet undersøker hvordan arbeid med feilsøkingsoppgaver påvirker elevers matematiske argumentasjonskompetanse øvrige matematiske kompetanseområder. Forskningsprosjektets bakgrunn er en observasjon av programmering som et stadig mer relevant og prominent fag i norsk grunnskole. Videre er teknologien i det norske samfunnet under stadig utvikling, og det stilles nye og høyere krav til hva elever skal kunne etter deres skoleløp. Oppgaven benytter et teoretisk rammeverk med utgangspunkt i matematisk kompetanse slik definert av Kilpatrick et al. (2001). Begrepet er undersøkt fra tre matematiske aspekt – matematisk kunnskap, matematisk bevis og argumentasjon og matematisk problemløsning. Teorien legger også til grunne for et analyseverktøy oppgaven utarbeider for å undersøke datamaterialet fra forskningen. Forskingen baseres også på tidligere et forskningsprosjekt av Safadi og Hawa (2023) som undersøker matematisk kunnskap i lys av feilsøkingsaktiviteter. Forskningsprosjektet er utformet på bakgrunn av et pragmatisk forskningssyn kombinert med et kritisk realistisk kunnskapssyn. Studien har tatt i bruk en kvasieksperimentell forskningsstrategi med et pre-post-test-design, og benytter en kvantitativ forskningsmetode. Forskningsprosjektets implementering er preget av diskrepanser fra forskningsprosjektets originale utforming som har preget forskningens resultater. Likevel presenterer forskningen funn ved hjelp av analyseverktøy og deskriptiv statistikk som indikerer på at elevers arbeid med feilsøkingsoppgaver fører til økning i antall elever som svarer på oppgaver som forutsetter matematisk argumentasjonskompetanse – og viser også til at arbeidet med feilsøkingsoppgaver fostrer naiv empirisme. Videre drøfter oppgaven hvorvidt en slik fostring av naiv empirisme får konsekvenser for elevenes utvikling av generaliseringsevne.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37836
dc.identifierno.uit:wiseflow:7339009:64442371
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFeilsøkingsoppgaver og deres effekt på elevers argumentasjonskompetanse - En kvantitativ studie for å undersøke feilsøkingsoppgavers innvirkning på elevers matematiske kompetanse
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)