Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorKlovning, Lars
dc.contributor.authorJohnsen, Elise-Agnethe
dc.date.accessioned2025-07-23T08:35:31Z
dc.date.available2025-07-23T08:35:31Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI vårt masterprosjekt har vi undersøkt hvilke utfordringer og muligheter matematikklærere ved fådelte skoler ser i møte med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20). Bakgrunnen for vårt masterprosjekt er at innføringen av LK20 førte til en strukturendring i matematikkfaget. Endringen fra K06 til LK20 gikk blant annet ut på at det ble innført kompetansemål for hvert trinn i matematikk, samt innføring av nye læreplanelementer. For oss var det interessant å utforske hvordan matematikklærere ved fådelte skoler, som kjennetegnes ved aldersblanding, har opplevd implementeringen og praktiseringen av LK20. Teorigrunnlaget i vår masteroppgave tar utgangspunkt i læreplanteori, undervisningskunnskap i matematikk og fådelte skoler og aldersblanding. For muligheten til å utforske erfaringer og opplevelser i dybden valgte vi et kvalitativt forskningsdesign. Innsamlingen av lærernes erfaringer og opplevelser ble gjort gjennom semistrukturerte intervjuer. For å helhetlig belyse tematikken i vårt masterprosjekt er en representant fra Utdanningsdirektoratet (Udir) del av vårt utvalg, i tillegg til fem matematikklærere fra én kommune. I analysering av matematikklærer-intervjuene benyttet vi stegvis deduktiv induktiv-metode (SDI) som utgangspunkt, med et behov for å avslutningsvis fullføre analysen selvstendig. Formålet med intervjuet av representanten fra Udir var å gi et nyansert bilde av masteroppgavens tematikk. Bearbeidelsen av dette intervjuet ble gjort med utgangspunkt i de allerede analyserte intervjuene fra matematikklærerne. Vi fant at lærerne opplever flere utfordringer enn muligheter i sitt møte med LK20. Utfordringene sentreres hovedsakelig rundt at læreplanen nå har kompetansemål for hvert trinn. Denne strukturen fører til at lærerne selvstendig må finne tilnærminger for at elevene får den undervisningen de har krav på. Eksempelvis undervise elevene i flere kompetansemål enn tiltenkt og lage rullerende toårsplaner. Hvordan kjerneelementene skal praktiseres blir oppfattet ulikt av lærerne og faglitteraturen på en side, og Udir på den andre, noe som vanskeliggjør implementeringen for lærerne. Det kommer frem gjennom utfordringene og ønskene fra lærerne at fådelte skoler i liten grad er blitt tatt hensyn til i læreplanarbeidet, noe Udir selv innrømmer. Våre intervjuer fremmer hvordan et økt handlingsrom i møte med kompetansemålene i LK20 vil lette læreplanarbeidet og implementering i en fådelt kontekst. En forutsetning for at endring kan skje er at utfordringene fådelte skoler opplever løftes slik at Udir blir bevisst utfordringenes eksistens. Vårt masterprosjekt er dermed et bidrag til forbedring av læreplanen i matematikk for fådelte skoler.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37837
dc.identifierno.uit:wiseflow:7339009:64424497
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFådelte skolers møte med læreplanen i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)