dc.contributor.author | Willgohs-Knudsen, Kari | |
dc.date.accessioned | 2012-03-21T10:41:59Z | |
dc.date.available | 2012-03-21T10:41:59Z | |
dc.date.issued | 2009-05 | |
dc.description.abstract | LP (lærings- og pedagogisk analyse)-modellen er innført ved flere av skolene i vår
kommune, også min. Den er utviklet av Dr. Pilot Thomas Nordahl og det er Lillegården
kompetansesenter som er ansvarlig for opplæring og oppfølging. Det er et
skoleutviklingsprosjekt der hovedmålet er å lære seg hvordan man skal prøve å hjelpe
elever med adferdsproblemer og få et bedre læringsmiljø ved skolen. I løpet av en
implementeringstid på to år får lærere og skolelederne kunnskap og opplæring i
forskjellige tema.
LP-modellen er en systemteoretisk analysemodell. Det blir arbeidet i lærergrupper og
lærerne må følge en analysemodell nøye i arbeidet med problemer eller utfordringer.
Hver lærergruppe har en leder. Rektor bør ikke være medlem av lærergruppene.
Jeg er positiv til modellen, men ikke komfortabel med den rollen jeg har når det gjelder
implementeringen av den. Hva er egentlig rektors rolle? Ved å intervjue fem andre
rektorer som også hadde innført modellen ved sine skoler, ønsket jeg å finne ut hvilke
erfaringer de har gjort seg. Jeg har også sett på om rektors rolle i LP-modellen er i
henhold til det som i litteraturen blir beskrevet som en god skoleleder og jeg tar også
opp lærergruppeledernes rolle og ansvar i forhold til personalet med mer. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4018 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3739 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2009 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | PED-3902 | en |
dc.subject | utdanningsledelse | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.title | Rektors rolle i LP-modellen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |