Show simple item record

dc.contributor.authorWillgohs-Knudsen, Kari
dc.date.accessioned2012-03-21T10:41:59Z
dc.date.available2012-03-21T10:41:59Z
dc.date.issued2009-05
dc.description.abstractLP (lærings- og pedagogisk analyse)-modellen er innført ved flere av skolene i vår kommune, også min. Den er utviklet av Dr. Pilot Thomas Nordahl og det er Lillegården kompetansesenter som er ansvarlig for opplæring og oppfølging. Det er et skoleutviklingsprosjekt der hovedmålet er å lære seg hvordan man skal prøve å hjelpe elever med adferdsproblemer og få et bedre læringsmiljø ved skolen. I løpet av en implementeringstid på to år får lærere og skolelederne kunnskap og opplæring i forskjellige tema. LP-modellen er en systemteoretisk analysemodell. Det blir arbeidet i lærergrupper og lærerne må følge en analysemodell nøye i arbeidet med problemer eller utfordringer. Hver lærergruppe har en leder. Rektor bør ikke være medlem av lærergruppene. Jeg er positiv til modellen, men ikke komfortabel med den rollen jeg har når det gjelder implementeringen av den. Hva er egentlig rektors rolle? Ved å intervjue fem andre rektorer som også hadde innført modellen ved sine skoler, ønsket jeg å finne ut hvilke erfaringer de har gjort seg. Jeg har også sett på om rektors rolle i LP-modellen er i henhold til det som i litteraturen blir beskrevet som en god skoleleder og jeg tar også opp lærergruppeledernes rolle og ansvar i forhold til personalet med mer.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4018
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3739
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectutdanningsledelseen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.titleRektors rolle i LP-modellenen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record