Show simple item record

dc.contributor.advisorAlhaug, Gulbrand
dc.contributor.advisorStørkersen, Einar
dc.contributor.authorDahlberg, Lars Eirik
dc.date.accessioned2012-03-26T12:54:14Z
dc.date.available2012-03-26T12:54:14Z
dc.date.issued2010-05
dc.description.abstractFormålet med avhandlingen er å se på hvordan et utvalg nordiske renessansenavn spredte seg sosiologisk og geografisk i Norge på 1800-tallet. På grunnlag av opplysninger i Norsk personnamnleksikon (NPL) er materiale for syv nordiske renessansenavn hentet inn, nemlig Borghild, Dagny, Gudrun, Hjalmar, Ragnvald, Sverre og Trygve. Disse var også blant de hundre mest vanlige fornavnene i år 1900. Den sosiologiske undersøkelsen er gjennomført ved analyse av 694 personer fra folketellingen i 1865. Disse er klassifisert i ulike sosiale klasser og sammenlignet med 791 personer født i Kristiania i 1898-1900. Personene født i Kristiania er også sammenlignet mot 90 personer født i Ringsaker. Dette ble gjort for å se etter forskjeller mellom by og land på slutten av 1800-tallet. For å gjennomføre undersøkelsen av den geografiske spredningen er det hentet inn et materiale på 30247 personer. Disse er fordelt på fire perioder gjennom 1800-tallet slik at spredningen vises fra periode til periode. Hypotesene er at de høyere sosiale lag tok i bruk renessansenavnene først, og at navnene spredte seg nedover i de sosiale klassene, samt utover fra byene og til landsbygda. For å søke svar på disse hypotesene er materialet behandlet ved hjelp av innovasjonsteori og sosiologisk teori om smakspreferanser. Det er i denne sammenhengen interessant å se at innovasjonsteori også stemmer for navn, og at innføringen av nye navn er å betrakte som en innovasjon, på lik linje med andre innovasjoner. Dette fenomenet bekreftes gjennom hvordan den sosiologiske og den geografiske spredningen er for de undersøkte navnene i avhandlingen.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4066
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_3786
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3930en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en
dc.titleGandalf Tryggve, Gudrun Bergljot og Ragnvald Tjodolf : nordiske renessansenavn som innovasjon i et sosiologisk og geografisk perspektiven
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)