dc.contributor.advisor | Sundby, Jørgen | |
dc.contributor.author | Berg, Camilla | |
dc.contributor.author | Vetlesen, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2012-08-13T10:49:12Z | |
dc.date.available | 2012-08-13T10:49:12Z | |
dc.date.issued | 2012-05-02 | |
dc.description.abstract | Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering ble kartlagt med et omfattende nevropsykologisk testbatteri. I etterkant av undersøkelsen ble det utført en brukerundersøkelse der brukerne evaluerte sin tilfredshet og oppfattelse av nytteverdi av tilbudet. Sammenlignet med fullskala IQ, hadde studentene signifikant lavere arbeidsminne og prosesseringshastighet. Som gruppe skåret de normalt på tester av intellektuell fungering, hukommelse, oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, og motoriske funksjoner. Det var imidlertid stor variasjon i studentenes kognitive fungering. Brukerundersøkelsen viste at studentene generelt var tilfredse i etterkant av undersøkelsen, og at de opplevde den som nyttig. Brukerne rapporterte hovedsakelig om endringer i selvoppfatning og studiesituasjon. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4361 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4078 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-2901 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Clinical psychology: 262 | en |
dc.title | Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |