Undervisning av NMR : en formativ problembasert tilnærming
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4373Dato
2012-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Osvoll, Gerhard Erling LianSammendrag
Denne oppgaven presenterer resultatene fra et studie hvor en ny undervisningsmetode er prøvd ut i undervisningen av kjernemagnetisk resonans (NMR). Undervisningen er elevsentrert med bruk av formative undervisningsverktøy, hvor det er benyttet elementer fra den deduktive og den teknologiske undervisningsmetoden. Data er samlet inn i forbindelse med gjennomføringen av et undervisningsopplegg hvor målet var å lære elevene i videregående skole å tolke enkle 1H-NMR-spektre, som ble innført som et læreplanmål etter Kunnskapsløftet i 2006.
Resultatene tyder på at elevene fikk et stort læringsutbytte ved bruk av denne metoden som viste seg å være et bedre alternativ til undervisning av NMR enn metodene som den ble satt sammen av. Undervisningsmetoden stimulerer til høy aktivitet og elevdeltakelse, og har muligheter til å nivådifferensiere undervisningen i stor grad.
Oppgaven konkluderer med at den formative problembaserte undervisningsmetoden er velegnet til å undervise 1H-NMR, og er et godt alternativ til også å undervise andre emner som er satt sammen av forskjellige deler som må kombineres for å komme frem til en løsning. Metoden bør derfor introduseres i større grad i den videregående skolen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: