dc.contributor.advisor | Köller, Hans-Georg | |
dc.contributor.advisor | Brandsdal, Bjørn Olav | |
dc.contributor.author | Osvoll, Gerhard Erling Lian | |
dc.date.accessioned | 2012-08-17T10:44:31Z | |
dc.date.available | 2012-08-17T10:44:31Z | |
dc.date.issued | 2012-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven presenterer resultatene fra et studie hvor en ny undervisningsmetode er prøvd ut i undervisningen av kjernemagnetisk resonans (NMR). Undervisningen er elevsentrert med bruk av formative undervisningsverktøy, hvor det er benyttet elementer fra den deduktive og den teknologiske undervisningsmetoden. Data er samlet inn i forbindelse med gjennomføringen av et undervisningsopplegg hvor målet var å lære elevene i videregående skole å tolke enkle 1H-NMR-spektre, som ble innført som et læreplanmål etter Kunnskapsløftet i 2006.
Resultatene tyder på at elevene fikk et stort læringsutbytte ved bruk av denne metoden som viste seg å være et bedre alternativ til undervisning av NMR enn metodene som den ble satt sammen av. Undervisningsmetoden stimulerer til høy aktivitet og elevdeltakelse, og har muligheter til å nivådifferensiere undervisningen i stor grad.
Oppgaven konkluderer med at den formative problembaserte undervisningsmetoden er velegnet til å undervise 1H-NMR, og er et godt alternativ til også å undervise andre emner som er satt sammen av forskjellige deler som må kombineres for å komme frem til en løsning. Metoden bør derfor introduseres i større grad i den videregående skolen. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4373 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4090 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | KJE-3906 | en |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Kjemi: 440::Analytisk kjemi: 445 | en |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440::Analytical chemistry: 445 | en |
dc.subject | formativ undervisning | en |
dc.title | Undervisning av NMR : en formativ problembasert tilnærming | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |