Show simple item record

dc.contributor.advisorKöller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorBrandsdal, Bjørn Olav
dc.contributor.authorOsvoll, Gerhard Erling Lian
dc.date.accessioned2012-08-17T10:44:31Z
dc.date.available2012-08-17T10:44:31Z
dc.date.issued2012-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer resultatene fra et studie hvor en ny undervisningsmetode er prøvd ut i undervisningen av kjernemagnetisk resonans (NMR). Undervisningen er elevsentrert med bruk av formative undervisningsverktøy, hvor det er benyttet elementer fra den deduktive og den teknologiske undervisningsmetoden. Data er samlet inn i forbindelse med gjennomføringen av et undervisningsopplegg hvor målet var å lære elevene i videregående skole å tolke enkle 1H-NMR-spektre, som ble innført som et læreplanmål etter Kunnskapsløftet i 2006. Resultatene tyder på at elevene fikk et stort læringsutbytte ved bruk av denne metoden som viste seg å være et bedre alternativ til undervisning av NMR enn metodene som den ble satt sammen av. Undervisningsmetoden stimulerer til høy aktivitet og elevdeltakelse, og har muligheter til å nivådifferensiere undervisningen i stor grad. Oppgaven konkluderer med at den formative problembaserte undervisningsmetoden er velegnet til å undervise 1H-NMR, og er et godt alternativ til også å undervise andre emner som er satt sammen av forskjellige deler som må kombineres for å komme frem til en løsning. Metoden bør derfor introduseres i større grad i den videregående skolen.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4373
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4090
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDKJE-3906en
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Kjemi: 440::Analytisk kjemi: 445en
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440::Analytical chemistry: 445en
dc.subjectformativ undervisningen
dc.titleUndervisning av NMR : en formativ problembasert tilnærmingen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)