Corroler for kjemiundervisning og formselektive katalysatorer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4378Dato
2012-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Berg, SteffenSammendrag
Denne oppgaven belyser problematikken mellom praktiske kjemiøvelser og teoretisk læring. Til tross for det store potensialet som ligger i elevøvelser, tyder mye forskning på at elever ikke presterer bedre i kjemi ved å utføre praktisk arbeid. Det er i denne oppgaven undersøkt om det teoretiske læringsutbyttet kan økes, ved å utføre bevisste didaktiske tiltak ut i fra litteraturen. Undersøkelsen viser at klare læringsmål og vektlegging av teori, øker læringsutbyttet. Det praktiske arbeidet burde ikke prioriteres bort, men ha et mål om teoretisk læring, i tillegg til den praktiske læringen.
For å øke mine egne praktiske ferdigheter i laboratoriet, har jeg deltatt i et forskningsprosjekt. Jeg ville spesielt lære meg å håndtere luftsensitive stoffer og reaksjoner. Eksperimentene har ført til tre nye metall-corroler, og lagt grunnlaget for mulige formselektive katalysatorer.
Erfaringene fra elevøvelsene og mitt eget forskningsarbeid er brukt til å vise at corrolkjemi kan brukes i elevøvelser. Det er vist at en corrolsyntese vil gi elever muligheten til å utføre mange praktiske og nyttige teknikker, som er relevant for læreplanen i kjemi 2. Corroløvelsen viser at tiltakene som øker det teoretiske læringsutbyttet også kan benyttes her. Dette vil trolig gi en elevøvelse som er praktisk og teoretisk læringsrik.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: