dc.contributor.advisor | Ghosh, Abhik | |
dc.contributor.advisor | Køller, Hans-Georg | |
dc.contributor.author | Berg, Steffen | |
dc.date.accessioned | 2012-08-20T07:24:38Z | |
dc.date.available | 2012-08-20T07:24:38Z | |
dc.date.issued | 2012-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven belyser problematikken mellom praktiske kjemiøvelser og teoretisk læring. Til tross for det store potensialet som ligger i elevøvelser, tyder mye forskning på at elever ikke presterer bedre i kjemi ved å utføre praktisk arbeid. Det er i denne oppgaven undersøkt om det teoretiske læringsutbyttet kan økes, ved å utføre bevisste didaktiske tiltak ut i fra litteraturen. Undersøkelsen viser at klare læringsmål og vektlegging av teori, øker læringsutbyttet. Det praktiske arbeidet burde ikke prioriteres bort, men ha et mål om teoretisk læring, i tillegg til den praktiske læringen.
For å øke mine egne praktiske ferdigheter i laboratoriet, har jeg deltatt i et forskningsprosjekt. Jeg ville spesielt lære meg å håndtere luftsensitive stoffer og reaksjoner. Eksperimentene har ført til tre nye metall-corroler, og lagt grunnlaget for mulige formselektive katalysatorer.
Erfaringene fra elevøvelsene og mitt eget forskningsarbeid er brukt til å vise at corrolkjemi kan brukes i elevøvelser. Det er vist at en corrolsyntese vil gi elever muligheten til å utføre mange praktiske og nyttige teknikker, som er relevant for læreplanen i kjemi 2. Corroløvelsen viser at tiltakene som øker det teoretiske læringsutbyttet også kan benyttes her. Dette vil trolig gi en elevøvelse som er praktisk og teoretisk læringsrik. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4378 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4098 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | KJE-3906 | en |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440::Organic chemistry: 441 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.subject | Undekaarylcorrol, formselektive katalysatorer, luftsensitive reaksjoner, elevøvelse, corroler, corrolkjemi, corroler som elevøvelse, læringsutbytte av elevøvelser | en |
dc.title | Corroler for kjemiundervisning og formselektive katalysatorer | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |