Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGhosh, Abhik
dc.contributor.advisorKøller, Hans-Georg
dc.contributor.authorBerg, Steffen
dc.date.accessioned2012-08-20T07:24:38Z
dc.date.available2012-08-20T07:24:38Z
dc.date.issued2012-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser problematikken mellom praktiske kjemiøvelser og teoretisk læring. Til tross for det store potensialet som ligger i elevøvelser, tyder mye forskning på at elever ikke presterer bedre i kjemi ved å utføre praktisk arbeid. Det er i denne oppgaven undersøkt om det teoretiske læringsutbyttet kan økes, ved å utføre bevisste didaktiske tiltak ut i fra litteraturen. Undersøkelsen viser at klare læringsmål og vektlegging av teori, øker læringsutbyttet. Det praktiske arbeidet burde ikke prioriteres bort, men ha et mål om teoretisk læring, i tillegg til den praktiske læringen. For å øke mine egne praktiske ferdigheter i laboratoriet, har jeg deltatt i et forskningsprosjekt. Jeg ville spesielt lære meg å håndtere luftsensitive stoffer og reaksjoner. Eksperimentene har ført til tre nye metall-corroler, og lagt grunnlaget for mulige formselektive katalysatorer. Erfaringene fra elevøvelsene og mitt eget forskningsarbeid er brukt til å vise at corrolkjemi kan brukes i elevøvelser. Det er vist at en corrolsyntese vil gi elever muligheten til å utføre mange praktiske og nyttige teknikker, som er relevant for læreplanen i kjemi 2. Corroløvelsen viser at tiltakene som øker det teoretiske læringsutbyttet også kan benyttes her. Dette vil trolig gi en elevøvelse som er praktisk og teoretisk læringsrik.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4378
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4098
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDKJE-3906en
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440::Organic chemistry: 441en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.subjectUndekaarylcorrol, formselektive katalysatorer, luftsensitive reaksjoner, elevøvelse, corroler, corrolkjemi, corroler som elevøvelse, læringsutbytte av elevøvelseren
dc.titleCorroler for kjemiundervisning og formselektive katalysatoreren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)