Forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skolen : på hvilken måte påvirker tidligere skolegang elevers frafallsbeslutninger i den videregående opplæringen?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4443Dato
2012-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Steensrud, Ida HeleneSammendrag
I denne oppgaven undersøkes forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skole, med tanke på frafall som en prosess. Jeg har sett på om negative opplevelser og situasjoner i grunnskolen kan være med på å skape en negativ holdning til skolegang, og ha en betydning for frafallsbeslutningen.
Gjennom kvalitative dybdeintervju med tre jenter som har sluttet på videregående har jeg fått kunnskap om hvordan skolehistorie, skoleopplevelser og opplevelser av å mislykkes i den videregående skolen, har betydning for valget om å slutte på skolen.
Analysen viser at overgangene i skoleløpet til disse jentene har vært vanskelige, og noen har ikke klart dem. Skolehistorien deres preges også av mye fravær. Jentene har mange negative assosiasjoner med skolen, som i hovedsak har utviklet seg på ungdomsskolen. De har slitt noe faglig, men utfordringene har i hovedsak dreid seg om de sosiale relasjonene. Det har vært vanskelig for flere av jentene og trives sosialt på skolen. Det virker som om skolen er et sted de ikke vil være, men som de skjønner at de er nødt til å være for å kunne komme seg ut i arbeidslivet. De har alle lyst til å ta en utdannelse, men de har ikke lyst til å oppholde seg på skolen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: