Now showing items 1101-1120 of 1695

    • Elever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem? 

      Henriksen, Nina Mari; Hansen, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. ...
    • Helt OK. En kvantitativ studie av hvordan foreldrene oppfatter arbeidsplanen 

      Angell, Lisa Arvida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-06)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av en survey. Jeg har undersøkt hvordan 110 foreldre oppfatter og bruker arbeidsplanen som elvene får fra skolen, og hva arbeidsplanene inneholder. For å finne svar på problemstillinga måtte jeg gå inn i teorien og undersøke hvor arbeidsplanene kom fra, hva som var intensjonen da de ble innført, og se dette i sammenheng ...
    • "Det var litt rart å begynne på skolen, men nå som jeg liksom vet hvordan det er å gå på skolen så er det jo greit!". En studie av hvordan barns behov ivaretas i overgangen fra barnehagen til skolen 

      Christensen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Overgang barnehage-skole kan for mange barn være en svært sårbar prosess som kan være både skremmende og vanskelig. De siste årene har overgangen blitt et større tema for staten da de har sett viktigheten av å ha gode rutiner på dette feltet. Omfattende forskning har blitt gjennomført og det har blitt skrevet rapporter for å gi innblikk i hvordan prosessen foregår i praksis. I disse rapportene er ...
    • Ideals meet reality. A qualitative study on student teachers’ attitudes and thoughts on oral English and how this is reflected in their practice 

      Hauglid, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      This study aims to explore how student teachers view the ideal English teacher when it comes to the use of oral English in the classroom. It also investigates whether or not the student teachers’ attitudes and thoughts on oral English are reflected in their practice. The following research questions was thus formed: “How are student teachers’ attitudes and thoughts towards the use of oral English ...
    • Leseforståelse i et flerspråklig klasserom. Arbeid med leseforståelse hos minoritetsspråklige elever 

      Iversen, Marte Schjølset (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Bakgrunnen for studien er at minoritetsspråklige elever scorer lavere på leseferdigheter i tester som PISA og nasjonale prøver enn jevngamle majoritetsspråklige elever gjør (Lesesentret, 2013; Hvistendahl, 2009:76-77; Kjærnsli & Jensen, 2016:28). Det viser seg at undervisningen som er rettet mot de minoritetsspråklige elevene ofte er tilfeldig, og av varierende kvalitet (Alver, 2009:86; Hvistendahl, ...
    • Seksualitetsundervisning. «Gudene vet hva seksualundervisning egentlig er altså …» 

      Hansen, Kjersti Sofie; Hebnes, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Bakgrunnen for denne studien er en interesse for utviklinga av god seksualitetsundervisning i grunnskolen. Det arbeides politisk med å definere hva en slik undervisning skal innebære i norsk skole. Kunnskapsdepartementet har foreslått at det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring bør romme undervisning i seksualitet, og Helse- og omsorgsdepartementet har utarbeida en strategi for seksuell ...
    • Rask bokstavprogresjon. En tilpasning for elevmangfoldet? 

      Biti, Kari Tveit; Ingebrigtsen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Forskning viser at en rask bokstavprogresjon gir flere fordeler for elevmangfoldet. Blant annet viser forskningen at en rask bokstavprogresjon medfører et tidligere møte med skriftspråket, samtidig som den muliggjør et tidligere arbeid med bokstavrepetisjon. Vi ønsket derfor i denne avhandlingen å undersøke hvilke muligheter og utfordringer den raske bokstavprogresjonen ga for tilretteleggingen av ...
    • Sandbox games. A way to promote deeper learning in cross-curricular teaching? Example scenarios for classroom implementation 

      Lyngstad, Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Deeper learning is a term that gained a lot of attention lately. Deeper learning involves pupils spending more time on subjects by using their knowledge and competences to solve authentic problems in order to make learning last. New and interesting opportunities have presented themselves with the introduction of ICTs in schools, and in particular with game-based learning (GBL). Within game-based ...
    • «Kroppsøving er liksom ikke så viktig». Kroppsøving som allmenndannende fag. Muligheter og utfordringer for å fremme livslang bevegelsesglede 

      Høiberget, Margrethe Elise; Andersen, Ellinor Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Bakgrunnen for denne studien er at vi ser behov for forskning på kroppsøvingsfaget på barnetrinnet, og da spesielt hvordan formålet i læreplan til kroppsøving praktiseres. Målsetningen med denne studien er å bidra til økt innsikt om hvordan kroppsøving kan praktiseres som et allmenndannende fag. Vi undersøker hvilke muligheter og utfordringer kroppsøvingslærere står overfor i arbeidet med å fremme ...
    • Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene 

      Hansen, June-Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker ...
    • Det trygge og inkluderende fellesskap. En kvalitativ studie i et alternativt skoletilbud 

      Knutsen, Kristoffer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      I avhandlingen undersøkes det hvordan en alternativ skole tilrettelegger opplæringen for elever som ikke helt mestrer elevrollen i normalskolen. Evner ikke grunnskolen å gi elevene tilstrekkelige ferdigheter til å møte storsamfunnet, vil det kunne medføre en negativ spiral for elevene. Tematisk vil jeg berøre forberedelsen til storsamfunnet, men dette er ikke en del av forskningsspørsmålene. ...
    • «Jeg tror han vet at okei, nå skal jeg være forberedt på overraskelser». Hvilke kvaliteter i søskenrelasjonen bidrar til utviklingsstøtte og meningsdannelse for mennesker med medfødt døvblindhet? 

      Skredlund, Ida Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Dette casestudiet fokuserer på hvordan søskenrelasjonen kan bidra til meningsdannelse for mennesker med medfødt døvblindhet. Dets bakgrunn er kvalitativ, og preget av et sosialkonstruksjonistisk ståsted. Jeg ønsker se på hvordan karakteristikkene som kjennetegner det å være søsken, potensielt kan innebære et nytt og spennende perspektiv på partnerkompetanse. Videre er et sentralt formål å belyse en ...
    • Barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Forebygging av seksuelle overgrep 

      Bergersen, Sandra Angelita; Jensen, Tatjana Solberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne studien tar for seg å undersøke på hvilken måte barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg undersøker den hvordan barnehageansattes holdninger kan innvirke på det forebyggende arbeidet i barnehagens praksis. Teorigrunnlaget for oppgaven presenterer aktuell teori og forskning som omhandler barns seksuelle og følelsesmessige ...
    • Trafikkopplæring for elever med sosiale vansker. Gis det noen form for spesialundervisning innenfor trafikkopplæring til elever med sosiale vansker? 

      Birkeland, Toril Fagerli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven handler om hvorvidt elever med sosiale vansker får noen form for tilrettelagt undervisning innenfor trafikkopplæring. For å finne ut det har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet tretten trafikklærere. Spørsmålene som har blitt stilt er hvorvidt trafikklærerne tilrettelegger undervisningen spesielt ut i fra disse elevenes behov. Sosiale vansker i denne ...
    • Den kompetente praksisveileder. En kvalitativ studie av veilederes opplevelse av egen kompetanse 

      Bjørnsdatter, Oda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av veiledere i skolens opplevelse av egen veilederkompetanse. Oppgaven ser på hvordan praksisveiledere opplever sin kompetanse i begynnelsen av en videreutdanning i veiledningspedagogikk, og hvordan de opplever at denne kompetansen utvikler seg i løpet av utdanningen. Oppgaven bygger empirisk på intervjusamtaler med fire veiledere som tar denne ...
    • De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep 

      Antonsen, Jill-Heidi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler ...
    • Utviklingsgruppen - gull verdt? Utviklingsgruppens betydning for utvikling av det profesjonelle fellesskapet 

      Bakkevold, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Sammendrag Den nasjonale satsningen på skolebasert kompetanseutvikling har som hovedmålsetting å utvikle lærernes undervisningskompetanse, slik at elevene presterer bedre. Til tross for at målene er like for skolene, er det variasjoner skolene imellom med tanke på hvordan utviklingsarbeidet organiseres og ledes. I denne oppgaven presenteres hvordan en utviklingsgruppe leder skolens utviklingsarbeid. ...
    • ”Jeg føler at eksamen kan komme til å knuse drømmen”. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å ta utdanningsvalg 

      Knutsen, Marte Hallseth; Lund, Annika (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av hvordan elever i tredje klasse på videregående skole opplever å ta utdanningsvalg. Empirien ble samlet inn ved å intervjue både elever og karriereveiledere. Elever ble intervjuet i grupper, mens karriereveiledere ble intervjuet individuelt. Sentrale funn var at utdanningsvalget opplevdes som utfordrende og usikkert. Elevene fokuserte i stor ...
    • Sosial mestring. Hva er den beste hjelp fra læreren? 

      Martinsen, May Jorun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Sammendrag Min målsetting med denne studien er å bidra til ei bevisstgjøring av betydningen læreren har i forhold til å gi elevene den beste hjelpen til sosial fungering og til og lykkes sosialt. I denne studien er problemstillinga hvordan læreren best kan hjelpe barn til å mestre sosialt gjennom analyse, tolkning og drøfting av samtaler med lærere og ut fra gransking av deres studieplan. For å ...
    • Engstelige og usikre barn og unge. Strukturerte veiledningssamtaler 

      Endresen, Elin B. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Samfunnet byr på økte muligheter og en kan få en oppfatning av at barn og unge stilles overfor andre krav nå enn tidligere. Kravene dreier seg i større grad om prestasjoner, og at en må forholde seg til ulike miljøer. Det er ikke alltid kravene er definerte, men ulike miljø har sine normer. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig for barn og unge å vite hva som fører dem frem til de ulike kravene. ...