Viser treff 1081-1100 av 1695

    • «Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier 

      Estensen, Linn Amalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre ...
    • En undervisning med elevtenkning i fokus. En kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk 

      Eliassen, Karina Skogvang (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masteren i matematikkdidaktikk er en kvalitativ studie om hvordan en dyktig lærer retter fokuset på å finne elevtenkning for videre læring i matematikk. I forskningen studerer jeg hvordan en dyktig lærer legger til rette for læring i matematikkundervisningen gjennom å stille spørsmål, innhente matematiske ideer og resonnementer, og elevaktivisering. Hensikten med prosjektet vil først og ...
    • "Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget 

      Michaelsen, Helle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne ...
    • Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter 

      Frydenlund, Tobias; Mathiassen, Julian V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ...
    • "Hvordan samtaler elever om litteratur?" En kvalitativ studie om elevers samtaler om skjønnlitterære tekster 

      Brynjulfsen, Emilie Reitan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive hvordan elever samtaler om litterære tekster, og hvorvidt begrepene navigering, utfylling og fordobling kan gi et godt og helhetlig bilde av elevers forståelse av litterære tekster. Studien ble gjennomført i en niendeklasse, og datamaterialet er basert på lydopptak av to fokusgrupper på 3-4 elever per gruppe. Prosjektet vil ta for seg følgende ...
    • Samarbeid mellom skole og hjeM. Utfordringer og muligheter 

      Johansen, Monica Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er samarbeid mellom skole og hjem, der jeg spesielt har undersøkt de faktorene som kan fremme eller hemme samarbeidsrelasjonen. I min studie har jeg undersøkt forskningsspørsmålet: Hvilke faktorer anser foreldre og lærere som betydningsfulle i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt samarbeid? Ved hjelp av kvalitativ metode har ...
    • Bruk av instructional scaffolding. Hvordan kan instructional scaffolding brukes som et verktøy i tilpasset opplæring 

      Gotliebsen, Joachim Kristiansen; Halvorsen, Bjørnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Bakgrunnen for denne studien er basert på observasjoner vi som lærerstudenter har observert i yrkespraksis, samt nasjonal forskning som dokumenterer læreryrkets høye stressfaktor. Læreryrket er mangfoldig og det er mange aspekter som tapper lærerens energi og gjør dem utbrent. En lærer skal stå i relasjon med mange, både elever, kolleger og hjemmet. Det er et økt krav til dokumentering som kommer i ...
    • De "klarer seg selv". Om å identifisere og tilrettelegge undervisning for evnerike elever 

      Eidesen, Ann-Charloth Norum; Sodefjed, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Målet med dette forskningsprosjektet er å bidra til økt fokus og forståelse av evnerike elever i skolen. Prosjektet er en kvalitativ studie, der vi har benyttet oss av kvalitative intervju, med observasjon som supplerende metode. Vi har tatt for oss forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere identifisere evnerike elever og tilrettelegge undervisningen for dem?», hvor vi har intervjuet lærere og rektorer ...
    • "Distriktsskoler er hjerte i bygda". Om samarbeid mellom distriktsskoler 

      Sæbø, Mariell Bergh; Jessen, Ann Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Målsetningen med denne avhandlingen er; å bidra med en innsikt i hvordan distriktsskoler kan samarbeide for å forhindre nedleggelse. Vi ser på hvordan distriktsskoler utfører samarbeid og hvilke hjelpemidler som brukes. Det profesjonsfaglige fokuset er på samarbeidet mellom distriktsskoler, lærere, og elever. Vi har forsket på temaet gjennom en kvalitativ studie, der vi intervjuet fire ansatte ved ...
    • Reelt krav eller ønsketenking. Hvordan opplever lærerne kravet om nivådifferensiering for elever med stort læringspotensial? 

      Dahl, Stein Vegard Larsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere opplever kravet om å tilby nivådifferensiert undervisning til elever med stort læringspotensial. Forskningsdesignet brukt i oppgaven er et enkelt casedesign med seks analyseenheter. Utvalget består av lærere i norsk grunnskole, og datainnsamlingsmetoden har vært semistrukturerte intervjuer. Signifikante funn i forskningen er at informantene rapporterer om ...
    • «Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling 

      Steinsvik, Laila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-21)
      Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: «Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse ...
    • Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen 

      Sivertsen, Robin Hilmarsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)
      Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan ...
    • Teachers textbook use in English. Newly qualified teachers’ use of textbooks in planning and execution of English lessons 

      Molværsmyr, Torgeir (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      This thesis will look at the use of textbooks in both planning and in lessons, specifically in English. The thesis encompasses teachers that have a background from the University of Tromsø Department of Education and the pilot MA-program that was started in 2010. The thesis want to reflect upon the effects the competence gained from the pilot program have had on textbook use. Other factors that the ...
    • Homework: based on tradition or research? A qualitative study on teachers' considerations when assigning homework in English 

      Volley, Sabine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Research on homework indicates that pupils can experience numerous effects from homework and that the effects differ between pupils. Evidence on whether homework influences achievement is considered inconclusive, and dependent on variables such as subject, teacher, level of proficiency, type of task and socio-economic background. Apart from the academic effects, homework is also found to affect ...
    • Av og til er det greit å stå i bussen. Dramaforløpets muligheter for å fremme elevmedvirkning 

      Faukner, Hanne Sletten; Wulff, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Læreplanen vektlegger elevaktive arbeidsformer og skapende arbeid. Samtidig opplever vi at drama som læringsform brukes lite i undervisningen. Vi tenker dette blant annet skyldes mangel på dramafaglig kompetanse blant lærere. Målsettingen med denne studien har derfor vært å øke vår egen kompetanse. Forskning viser at dramaforløp som læringsform skaper engasjement og begeistring hos elevene. Med ...
    • Entreprenørskap i barneskolen. En skrue som kan strammes 

      Strømslid, Silje Akselsen; Mjørlund, Brit-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Målsetningen med studiet er å bidra til økt forståelse for ideen pedagogisk entreprenørskap til bruk i barneskolen. Målsetningen ble til av den grunn at fenomenet pedagogisk entreprenørskap defineres på mange ulike måter, og vår erfaring viste at dette problematiserer forståelsen lærerne har av begrepet, særlig i barneskolen. Dokumentanalysen av læreplanens generelle del, prinsipp for opplæring, ...
    • Nasjonale prøver i lesing. Hvordan tar lærerne resultatene i bruk? 

      Johansen, Marius Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan tar lærere i bruk resultatene fra nasjonale prøver i lesing? Studien fokuserer på Fjellbekken skole og hvordan noen av lærerne på denne skolen arbeider med resultatene fra nasjonale prøver. Oppgaven ligger innenfor en fenomenologisk tilnærming, der jeg ser på læreres handlinger og deres erfaringer. Jeg gjennomførte et kvalitativt ...
    • Your English is fucked up, man. A study of classroom breaches of pragmatic and sociolinguistic competence in Norwegian, upper secondary learners of L2 English 

      Johansen, Tonje Sollied (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      The present text presents an investigation of the pragmatic and sociolinguistic transgressions made by three groups of Norwegian, upper secondary level 2 (VG2) EFL learners, along with their teachers’ responses to said breaches. The younger generations’ tendency towards having their out-of-school experiences with English taint their language output in what are supposed to be more professional ...
    • Man må ha flere kaniner i hatten! En lærers måte å tilpasse matematikkundervisningen på 

      Jensen, Ragnhild-Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      Jeg har gjennomført en casestudie der jeg har undersøkt hvordan en bestemt lærer ivaretar elevenes faglige forutsetninger i matematikk gjennom tilpasningene han gjør. I tillegg har jeg undersøkt hvilken oppfatning fem av elevene hans har til faget da jeg mente det var sannsynlig at elevene kom til å ha en positiv holdning dersom de opplevde gode tilpasninger. Gjennom analysering og drøfting av ...
    • Et utvidet klasserom. En kvalitativ studie av naturen som læringsressurs 

      Johannessen, Sigrid Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Bakgrunnen for denne studien er basert på lærernes oppgave til å ruste elevene til arbeids- og samfunnslivet. Dette er en av oppgavene som lærerne har ifølge den generelle delen i kunnskapsløftet. I forhold til dette, ser jeg det som hensiktsmessig å ta i bruk «et utvidet klasserom» for å kunne forankre kunnskapsløftet inn i opplæringen til elevene. Målet for denne studien har vært å finne ut av ...