«Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11585Dato
2017-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Estensen, Linn AmalieSammendrag
I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?"
For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre forskjellige klasser, og intervjuet tre norsklærere om tema. Et slikt utvalg vil være for lite til å kunne generalisere med utgangspunkt i funnene, men en kan likevel peke på enkelte tendenser: Det er svært mange måter å jobbe med lesestrategier på, men både faglitteraturen og lærerne vektlegger bevissthet og strukturert jobbing. Funnene tyder også på at lærerne jobber for at elevene selv skal beherske og bruke lesestrategiene selvstendig.
På delspørsmålet knyttet til motivasjon har dette datamaterialet vist at det er svært individuelt hvordan elevene oppfatter motivasjon tilknyttet lesestrategier. For enkelte er lesestrategier et verktøy som gjør lesingen enklere, og for noen vil lesestrategier oppleves lite motiverende og hensiktsmessig.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: