«Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11585Date
2017-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Estensen, Linn AmalieAbstract
I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?"
For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre forskjellige klasser, og intervjuet tre norsklærere om tema. Et slikt utvalg vil være for lite til å kunne generalisere med utgangspunkt i funnene, men en kan likevel peke på enkelte tendenser: Det er svært mange måter å jobbe med lesestrategier på, men både faglitteraturen og lærerne vektlegger bevissthet og strukturert jobbing. Funnene tyder også på at lærerne jobber for at elevene selv skal beherske og bruke lesestrategiene selvstendig.
På delspørsmålet knyttet til motivasjon har dette datamaterialet vist at det er svært individuelt hvordan elevene oppfatter motivasjon tilknyttet lesestrategier. For enkelte er lesestrategier et verktøy som gjør lesingen enklere, og for noen vil lesestrategier oppleves lite motiverende og hensiktsmessig.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: