"Hvordan samtaler elever om litteratur?" En kvalitativ studie om elevers samtaler om skjønnlitterære tekster
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11579Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Brynjulfsen, Emilie ReitanSammendrag
Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive hvordan elever samtaler om litterære tekster, og hvorvidt begrepene navigering, utfylling og fordobling kan gi et godt og helhetlig bilde av elevers forståelse av litterære tekster. Studien ble gjennomført i en niendeklasse, og datamaterialet er basert på lydopptak av to fokusgrupper på 3-4 elever per gruppe. Prosjektet vil ta for seg følgende overordnede problemstilling: «Hvordan samtaler elever om litteratur?». Elevenes tekstforståelse er det viktige, og jeg vil derfor konsentrere meg om forskningsspørsmålet: «Hvordan kan man ta i bruk de enkelte begrepene navigering, utfylling og fordobling for å kunne beskrive hvordan elever samtaler om en skjønnlitterær tekst?»
Et sentralt funn i denne studien er at de analytiske perspektivene som skisseres i Magne Drangeids bok Litterær analyse og undervisning (2014) danner et godt grunnlag for å kunne si noe om hvordan elevers litterære kompetanse kommer til uttrykk i deres samtaler om en skjønnlitterær tekst. Det kan imidlertid virke som at disse perspektivene kanskje ikke var med på å gi rom for elevenes etiske vurderinger og følelsesmessige aspekter i tolkningsarbeidet av teksten
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: