Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorBrynjulfsen, Emilie Reitan
dc.date.accessioned2017-09-29T10:14:02Z
dc.date.available2017-09-29T10:14:02Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive hvordan elever samtaler om litterære tekster, og hvorvidt begrepene navigering, utfylling og fordobling kan gi et godt og helhetlig bilde av elevers forståelse av litterære tekster. Studien ble gjennomført i en niendeklasse, og datamaterialet er basert på lydopptak av to fokusgrupper på 3-4 elever per gruppe. Prosjektet vil ta for seg følgende overordnede problemstilling: «Hvordan samtaler elever om litteratur?». Elevenes tekstforståelse er det viktige, og jeg vil derfor konsentrere meg om forskningsspørsmålet: «Hvordan kan man ta i bruk de enkelte begrepene navigering, utfylling og fordobling for å kunne beskrive hvordan elever samtaler om en skjønnlitterær tekst?» Et sentralt funn i denne studien er at de analytiske perspektivene som skisseres i Magne Drangeids bok Litterær analyse og undervisning (2014) danner et godt grunnlag for å kunne si noe om hvordan elevers litterære kompetanse kommer til uttrykk i deres samtaler om en skjønnlitterær tekst. Det kan imidlertid virke som at disse perspektivene kanskje ikke var med på å gi rom for elevenes etiske vurderinger og følelsesmessige aspekter i tolkningsarbeidet av tekstenen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11579
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectSamtaleen_US
dc.subjectLitterære samtaleren_US
dc.subjectDrangeiden_US
dc.subjectNavigeringen_US
dc.subjectUtfyllingen_US
dc.subjectFordoblingen_US
dc.subjectEtiske vurderingeren_US
dc.subjectAlexander Kiellanden_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Allmenn litteraturvitenskap: 041en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041en_US
dc.title"Hvordan samtaler elever om litteratur?" En kvalitativ studie om elevers samtaler om skjønnlitterære teksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)