Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 1561-1580 of 1695
-
Digitale ferdigheter og dysfunksjoner i skolen : en pilotundersøkelse
(Book; Bok, 2008)Ved innføring av fem basisferdigheter i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) ble digital kompetanse innført som den femte basisferdigheten. Dette sidestiller bruk av digitale verktøy med lesing, skriving, muntlig aktivitet og regning. Forskningsarbeidet som ligger til grunn for denne boka har hatt som overordnet mål å finne indikasjoner på digitale dysfunksjoner. Gjennom arbeid med elever og ... -
Anmeldelse av boken ”Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur” av Åse Strandbu og Tormod Øia (red.)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008) -
Emosjoner i forskning og læring
(Book; Bok, 2009)Hvorfor diskuterer vi så sjelden hvordan emosjoner påvirker forskning og læring? Er emosjonelle utfordringer noe vi som forskere helst ikke snakker om? Har vi for lite kunnskap om temaet? Er dette et forsømt forskningsfelt? I denne boka belyses denne tematikken fra mange ulike perspektiver. Boka er skrevet av og for forskere og profesjonsutdannere innenfor skole, helse og næringsliv. Artiklene ... -
Innhold og omfang av arbeid med flerkulturell og flerspråklig opplæring i barnehager i Finnmark. Rapport nr 1 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Desentralisert lærerutdanning i nord : fra nødløsning til fullverdig alternativ
(Book; Bok, 2007)De gode resultatene av en sterkere vektlegging på en praksisorientert lærerutdanning representerer et betydelig utviklingspotensial for lærerutdanning generelt. Den desentraliserte utdanninga opplevdes som – og var – relevant og meningsfull for alle aktører. I NOKUT’s vurdering av den stasjonære allmennlærerutdanninga i 2006 gir studentene uttrykk for at praksisopplæringa forbereder dem for dårlig ... -
Frukt- og grønnsakspising blant ungdomsskoleelever
(Book; Bok, 2004) -
Språk og kommunikasjonsvansker : språkvitenskapelig tenkning i det spesialpedagogiske fagfeltet
(Book; Bok, 2001)Arbeidet med dette prosjektet har sin rot i et ønske om å skape en relevant spesialpedagogisk utdanning. Dette forutsetter at utdanningsinstitusjonen kjenner de problemstillingene praksisfeltet er opptatt av, og hvordan de handler i forhold til dette. Utdanningsinstitusjonens viktigste oppgave er å bidra med relevant teori. Teori er velegnet til å ”se” og ”begripe”. Men skal teorigrunnlaget være ... -
Kvalitet og effektivitet i høyere utdanning. Idealer og praksis i gjennomføringen av kvalitetsreformen - et case-studie av samfunnsfag 60 studiepoeng 2002/03
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Intensive lesekurs sammenlignet med tradisjonell spesialundervisning : en effektundersøkelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1999-07) -
Skolevandring : et nytt verktøy for ledelse og læring
(Book; Bok, 2008-11)Ledelsesverktøyet Skolevandring er et relativt nytt konsept som mer eller mindre systematisk er tatt i bruk ved en del skoler i Norge. I boka beskrives og drøftes hvordan skolevandring ble drevet ved en grunnskole gjennom et år og hva som kom ut av det, for lærere og rektor. Ideen til prosjektet som boka bygger på, kom fra rektor selv; skolevandring var et verktøy i tiden. Hun ønsket å styrke sin ... -
Kommunikasjon og roller i arbeid med mennesker med dyp psykisk utviklingshemning : et feltarbeid fra en videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001) -
Nasjonal identitetsskaping i skolen : en regional og etnisk problematisering
(Book; Bok, 2008-06)Skolen er, og har vært, en viktig premissgiver for forestillingene om vår nasjonale identitet. Samfunnsfaget har som en særlig oppgave å fortelle oss hvem nordmenn er og hva Norge er. Denne boka problematiserer regionale og etniske aspekter ved den norske nasjonale identiteten slik disse framstår i et utvalg lærebøker i norgeshistorie. – Beskrives regionen Nord-Norge som en integrert del av ... -
-
Grunnleggende matematikk med illustrasjoner
(Book; Bok, 2006-02)Matematikken har sitt eget språk. Det består av egne faguttrykk og symboler og har en lang utviklingshistorie. For å forstå matematiske ideer som er uttrykt i et matematisk språk, må man forstå dette språket. Ved bruk av illustrerende figurer og eksempler kan denne boken bidra til å føre leseren inn i matematikkens verden. Gjennom hele historien har nye faguttrykk og symboler kommet til. For eksempel ... -
Ledelsesutvikling gjennom skolevurdering og kulturmøter : et dansk–norsk aksjonsforskningsprosjekt
(Book; Bok, 2006-03)Interessen for skoleledelse og for kvalifisering av skoleledere har vært stigende i de senere år. Mange administrative og økonomiske oppgaver er blitt desentralisert fra stat til kommune til skole, og det er en stigende politisk interesse for å sikre og utvikle kvaliteten i skolene. Derfor er skoleledelse og skoleledere blitt interessante. Dermed er det selvfølgelig også interessant hvordan man ... -
Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv
(Book; Bok, 2007-04)Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. ... -
Lærerliv : sett med nordiske studentøyne
(Book; Bok, 2008-05)Hvordan oppleves lærerlivet av lærerstudenter ved slutten av første året som lærerstudent? Hovedinntrykket fra en undersøkelse blant lærerstudenter i fire nordiske land er at studentene, etter sin første praksisperiode, opplever disiplinproblematikk og tilpasset opplæring som de to største utfordringene. Problemene og utfordringene de møter i praksis oppleves som nære og personlige av de fleste av ... -
Historier : til fortelling, lek og teater i barnehagen
(Book; Bok, 2007)Denne boka presenterer 64 historier fra flere land. De er beregnet på barn fra 2–6 år. Tanken bak boka er at den skal bidra til en god fortellerstund i barnehagen, hos dagmamma eller hjemme i sofakroken. Barn i førskolealder vil gjerne leke handlingen i historien de hører, og boka har mange forslag til ulike former for lek og teater. Det er stas når de voksne er med i leken, og ekstra stor stas når ...