Now showing items 721-740 of 1695

    • Hvordan vurderer man egentlig i musikkfaget? En kvalitativ studie om ungdomsskolelæreres vurderingspraksiser i musikkfaget. 

      Nikolaisen, Tarald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-09)
      I denne kvalitative studien hvor temaet er vurdering i musikkfaget har problemstillingen vært «Hvilke vurderingspraksiser har musikklærere på ungdomsskolen og hvordan påvirkes vurderingspraksisene av ulike rammefaktorer?». For å svare på problemstillingen valgte jeg å gjennomføre semistrukturerte intervjuer av fem musikklærere som underviser i ungdomsskolen. I etterkant har jeg ved hjelp av ...
    • "Neinei jeg sier ikke den er feil, jeg spør hvorfor er den rett?". En kvalitativ casestudie av en lærers undervisningspraksis 

      Norbye, Marius Wittwer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)
      I overordnet del av læreplanen som trer i kraft skoleåret 2020-2021 legges det stor vekt på at elevene skal utforske. Deriblant matematikkfaget, allerede så tidlig som i begynnelsen av skoleløpet. Samtidig tilsier all min erfaring fra praksis, timer som lærervikar, tiden som elev og allerede kjent forskning at dette er sjelden vare. I tillegg har jeg ikke opplevd at dette har blitt særlig vektlagt ...
    • Elevposisjoner og matematisk kreativitet i problemløsning. En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering og matematisk kreativitet i et Thinking Classroom 

      Birkeland, Maja; Stensvold, Maja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)
      I vårt mastergradsprosjekt har vi studert elevers posisjoner og matematiske kreativitet med utgangspunkt i deres utsagn og atferd i problemløsningssituasjoner. Dette gjorde vi innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for undersøkelsene er om problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, matematisk kreativitet og ...
    • «Vi skal jo gjøre elevene klar for framtida!». En kvalitativ studie av hvordan barneskolelærere forstår begrepet bærekraftig utvikling og hvordan de erfarer å arbeide tverrfaglig med temaet bærekraftig utvikling 

      Hansen, Mariell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Hvordan lærere tolker læreplanen får konsekvenser for det elevene lærer. Denne studien undersøker barneskolelæreres forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som er et nytt undervisningstema i de nye læreplanene, som tas i bruk trinnvis fra skolestart 2020. Studiens målsetting er å besvare overordnet problemstilling: Hvordan forstår barneskolelærere det tverrfaglige temaet bærekraftig ...
    • Hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Flermetodisk studie – intervju av lærere og analyse av matematikklekser 

      Isaksen, Vilde Cecilie; Starheim, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Undervisning er en kulturell aktivitet som har utviklet seg over lengre tid sammen med tro og antagelser i kulturen (Stigler & Hiebert, 1999, s. 87). Ifølge Opplæringsloven er skolen ikke pliktig til å gi lekser, likevel er elevene pliktig til å gjennomføre leksene dersom læreren velger å gi det (Opplæringslova, ...
    • Undersøkelse av elevers læring i Newtonrommet. Hvordan stemmer elevenes subjektive følelse av læring med tall fra testene? 

      Øgsnes, Anders (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-04)
      Denne oppgaven studerer 72 elevers faglige besvarelser på spørreskjema om energi før og etter ei læringsøkt i Newton Engia – Equinor energirom – Ofoten. Hensikten er å kunne måle og tallfeste hvor mye kunnskap elevene tilegner seg i løpet av økta, når de selv kvitterer med ordet «masse» på spørsmål om de har lært noe. Vi ser 5,8% økning av korrekt bekreftede påstander fra pre- til posttest, og 6,5% ...
    • Vocational Orientation and Relevance in textbooks for the Upper Secondary Vocational Study Programme. A multimodal analysis of Vocationally Oriented Texts in the Subject English 

      Lockertsen, Monica Kronstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Hovedfokuset i denne masteroppgaven er yrkesrelevans i faget engelsk på det yrkesfaglige studiet i videregående opplæring. Forskningsspørsmålet jeg har utviklet i denne sammenhengen er hvordan legger læreverket SKILLS til rette for kravet om yrkesorientering i faget engelsk gjennom bruk av multimodale tekster. Metoden er en grundig kvalitativ multimodal analyse av fire utvalgte tekster fra det ...
    • På jakt etter dybdelæring i lesing av noveller. En kvalitativ studie med Lesson Study som metode. 

      Sørensen, Elisabeth Bruvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne studien har jeg undersøkt om et valgt undervisningsopplegg i litteratur på ungdomskolen, kan fremme dybdelæring. Dette er en aktuell problemstilling i forbindelse med vektleggingen av dybdelæringsbegrepet i fagfornyelsen (LK20). Forskningsmetoden jeg brukte var kvalitativ, og jeg forsket på én klasse i gjennomførelsen av ett undervisningsopplegg. Funnene kan derfor ikke generaliseres til å ...
    • Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet? 

      Richardsen, Trond Helge; Stark, Remi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Den teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva ...
    • What is the motivation of Norwegian and New Zealand teacher educators for using digital technology when teaching? 

      Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-01)
      There is a gap between policies regarding the use of digital technology in higher education in Norway and what is practiced. Therefore, we have conducted a comparative study of teacher education in Norway and New Zealand. Using Herzberg’s two-factor theory, this study investigates what motivates teacher educators to use digital technology when teaching. Although the professional application of digital ...
    • Store sprik. Ei gransking av modulen «RLEi PEL» i grunnskulelærarutdanninga 

      Fuglseth, Kåre Sigvald; Straum, Olav Kansgar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-02)
      Artikkelen presenterer resultat frå ei gransking av modulen religion, livssyn og etikk i den nye, norske femårige grunnskulelærarutdanninga frå 2017. Modulen er fastlagt i forskrifta for utdanninga og er obligatorisk for alle studentar. Undersøkinga byggjer først og fremst på materiale frå emne- og studieplanar, og viser store sprik mellom dei tolv lærarutdannings- institusjonane i den lokale ...
    • Matematikeren Marcel-Paul Schutzenberger 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)
    • Kunstig intelligens og en ny bevissthet? Om datamaskinen som menneskets nye speil 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2018)
    • Parabolantenner og lyskastere etterligner blomster-design 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2016)
    • Å studere elevers læring gjennom en fokuselev 

      Klemp, Torunn; Nedberg, Audhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og sosiale utvikling over tid i praksis (fokuselev). Gjennom undervisning i forkant og underveis får studentene faglig ballast til å observere, forstå og beskrive elevens kompetanse. ...
    • The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy Forum 

      Samuelsson, Ingrid Pramling; Wagner, Judith; Ødegaard, Elin Eriksen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-17)
      The novel coronavirus, also known as COVID-19, has moved rapidly across the world in 2020. This article reports on the recent consequences of the pandemic for early childhood education in Sweden, Norway, and the United States. The authors illustrate the effects of the pandemic on preschools in their countries, against a backdrop of frequent changes in infection and mortality rates, epidemiological ...
    • Content-Based and Cognitive-Linguistic Analysis of Cell Membrane Biology: Educational Reconstruction of Scientific Conceptions 

      Johann, Leonie Isabelle; Rusk, Fredrik; Messig, Denis; Groß, Jorge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-28)
      By means of their pivotal role in the outbreak of a variety of diseases, such as, recently, COVID-19, the molecular aspects of cell membrane function have gained considerable attention from researchers in recent decades. The resulting information explosion and the growing interdisciplinary character of cell biology seems, however, to not be represented in science classrooms. Hence, there appears to ...
    • The three-factor model: A study of common features in students' attitudes towards studying and learning science and mathematics in the three countries of the North Calotte region 

      Tomperi, Päivi; Kvivesen, Mona; Manshadi, Saeed; Uteng, Stig; Ryzhkova, Inna; Shestova, Yulia; Lyash, Oleg; Lazareva, Irina; Lyash, Asya (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-01)
      This study investigated common features of students' attitudes towards studying science and mathematics in comprehensive and secondary schools in three countries. Data were obtained by conducting a survey (N = 581) in Norway, Finland and Russia. A Confirmatory factor analysis (CFA) provided a model with a three-factor solution consisting of factors: the perception of the teacher, anxiety towards ...
    • A research history of Laestadianism in Norway - From the 1960s to the present day 

      Larsen, Rolf Inge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-23)
      This article provides an overview and discusses the history of research on Laestadianism in Norway over the last 60 years. Research history earlier than 1960 and doctoral theses are discussed in this issue of <i>Approaching Religion</i> by Roald E. Kristiansen and Bengt-Ove Andreassen. It gives an impression of the nuances in approach between different academic disciplines and also different insider ...
    • Early Detection of Change by Applying Scale-Space Methodology to Hyperspectral Images 

      Uteng, Stig; Johansen, Thomas Haugland; Zaballos, Jose Ignacio; Ortega, Samuel; Holmström, Lasse; Callico, Gustavo M.; Fabelo, Himar; Godtliebsen, Fred (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-27)
      Given an object of interest that evolves in time, one often wants to detect possible changes in its properties. The first changes may be small and occur in different scales and it may be crucial to detect them as early as possible. Examples include identification of potentially malignant changes in skin moles or the gradual onset of food quality deterioration. Statistical scale-space methodologies ...