Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1361-1380 av 1695
-
En rocka arena for sosial utvikling. En kvalitativ studie av rockebandet som arena for utvikling av sosial kompetanse hos ungdom med sammensatte lærevansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-13)Denne oppgaven handler om utvikling av sosial kompetanse og på hvilke arenaer man kan se en slik utvikling. Sosial kompetanse er noe man opparbeider seg gjennom oppveksten ved blant annet å samhandle og samarbeide med andre mennesker i ulike situasjoner og på ulike arenaer. Musikk er en slik arena hvor man for eksempel i et band samarbeider om begrepet samspill for å sammen formidle et felles budskap ... -
De Utrolige Årenes skole- og barnehageprogram. Muligheter og begrensinger. Implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)Formålet med denne studien har vært å undersøke nytten av De Utrolige Årenes Skole- og barnehageprogram. Denne nytten har vært undersøkt i en kvalitativ studie om implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. Prosjektet tar utgangspunkt i at uro og atferdsproblemer preger mange norske klasserom, og er et dilemma som stadig bringes på bane. Det er sammenheng mellom læringsutbytte, ... -
«Hvilken rolle spiller rektor i implementeringen av prosjektet Ny GIV i noen utvalgte videregående skoler?» En kvalitativ studie med fokus på erfaringer fra 5 rektorer som har vært med i satsingen på Ny GIV i eget fylke
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)Det handler om tidlig innsats, se eleven og ha lærere som inspirerer og engasjerer med gode undervisningsopplegg som gir alle elever egen mestringsfølelse. Rektor skal bidra til bedre læringsmuligheter for elevene. Rektor sitt bidrag til den pedagogiske tilnærmingen og oppfølging av eleven er viktig. Masteroppgaven er bygd på en kvalitativ metode som innebærer spørreundersøkelse og intervju. De ... -
«Resultatene er kommet! Hva nå?» Nasjonale prøver - fra fokus på resultat til utvikling av kvalitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-26)Denne masteroppgaven handler om nasjonale prøver som et kvalitetsverktøy i skolen. Gjennom organisasjonsteori ser vi på nasjonale prøver på systemnivå for å finne hvilke faktorer som er med å påvirke skolen som organisasjon, og i hvilken grad dette overføres i forhold til arbeid med kvalitet i skolen. Studien vår består av forskningsintervju med alle nivåene fra skoleeier til læreren i klasserommet, ... -
"Det er ikke bare en fonologisk vanske, men en større vanske i det språklige systemet." En kvalitativ studie om logopeders kliniske arbeid med førskolebarn som er tilmeldt på grunn av fonologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Bakgrunn: Fonologiske vansker blir ofte sett på som en forløper til dysleksi, og stimulering av fonologisk bevissthet har blitt ansett for å virke forebyggende for at dysleksien får utvikles. I tillegg sees andre språkvansker hos barn som senere får dysleksi. Hensikt: Målet med denne oppgaven var å få tak i logopeders opplevelse av å arbeide med fonologiske vansker og andre språkvansker som kan ... -
Filosofi på småbarnsavdeling i barnehagen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)I 2006 trådte en ny rammeplan for barnehagens i kraft. Denne inneholdt betydelige endringer i forhold til den foregående planen. En av endringene var at fagområdene både hadde økt i antall, fra fem til syv, og også innholdsmessig - slik at de ble lik fagene som barna senere skal møte i grunnskolen. Ett av disse nye fagområdene er «Etikk, religion og filosofi». Etikk og religion var del av ett av ... -
"Vi vil - vi vil, men får vi det til?". Innføring av LP-modellen i Målselvskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-30)Denne masteroppgaven handler om innføringen av metodikken Lærings- og pedagogisk analysearbeid (LP) i Målselvskolen. Oppgaven er en studie hvor jeg forsøker kartlegge drivkrefter og prosesser som ligger bakenfor innføringen. Hvordan har selve innføringen foregått jamfør utfordringer og motstand en kan forvente når nye oppskrifter skal inn i skolen? Tittelen gjenspeiler spenningen som alltid er til ... -
Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet ... -
Explaining the unexplainable: designing a national strategy on classroom communication concerning the 22 July terror attack in Norway
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014) -
"Ei god blanding". Om kollektiv læring og lederstrategier som grunnlag for skolebasert kompetanseutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Utgangspunktet for dette studiet er den nasjonale satsingen på ungdomstrinnet; skolebasert kompetanseutvikling. Formålet med strategien er å øke elevenes motivasjon slik at elevene lærer mer. Satsingen går ut på at kompetanseutviklingen skal foregå på hver enkelt skole, og dette utfordrer alle som jobber med elevenes læring og læringsutbytte. Oppgavens overordnede problemstilling er: ”Hvordan kan ... -
Barnehageansattes utfordringer ved melding til barneverntjenesten. Tvilens seier, på barns bekostning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Temaet i avhandlingen er barnehageansattes utfordringer ved melding til barneverntjenesten. Formålet med studien har vært å undersøke hvilke utfordringer barnehageansatte opplever i forhold til å melde sin bekymring til barneverntjenesten, og hvilke grunner de eventuelt oppgir til at melding uteblir. Ved å avdekke og forstå deres utfordringer kan tiltak settes inn for å øke antallet meldinger fra ... -
Borders and boundaries in Northern Ireland and the poetry of Seamus Heaney
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014) -
Lesetester og avkodingsferdigheter. En komparativ studie av to lesetester.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Introduksjon: I denne studien er det satt fokus på to standardiserte lesetester; Logos og STAS. Tradisjonelt benyttes disse testene for å gi et mål på hvor langt et barn har kommet i leseprosessen. Gjennom mitt arbeid i PP-tjenesten opplever jeg at resultatene vi får på disse testene kan være uensartet, og at testprofilen til en og samme elev kan være motstridende. Denne studien søker derfor å belyse, ... -
Children with dyslexia show cortical hyperactivation in response to increasing literacy processing demands
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014) -
Introduction: Northern Nature
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014) -
Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring".
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-21)Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon. Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte. Det empiriske grunnlaget ... -
"Den største gaven jeg kan gi mine elever, er at jeg ser, hører og forstår dem". Lærerens rolleforståelse av krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-01-17)Denne avhandlingen omhandler pedagogers arbeid med kriserammede elever. På skolen oppholder det seg til en hver tid elever som har opplevd kriser i livet. De dramatiske hendelsene kan skape negative reaksjoner hos eleven, noe som endrer elevens læringsforutsetninger ved at elevens kapasitet til å lære reduseres. Slike pedagogiske konsekvenser må lærerne forholde seg til og legge opp undervisningen ... -
Gender and noun inflection: The fate of ‘vulnerable’ categories in Northern Norwegian
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014) -
Kompetanse Tromsbarnehagene 2014
(Research report; Forskningsrapport, 2014) -
Creative use of LMS, wikis and mobile technologies for learning. Proceedings
(Conference object; Konferansebidrag, 2011)