Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1421-1440 av 1695
-
Amnesi på Ordkalotten
(Chronicle; Kronikk, 2013)Hva husker vi? Hvordan vet vi at minnet er riktig og autentisk? Hvem husker det som er glemt? Minnet, hukommelsen og glemselen er begreper som er sammensatte og underfundige. Prosesser knyttet til disse begrepene er komplekse. Ordkalotten, Tromsøs internasjonale litteraturfestival, utforsker disse prosessene denne uka under headingen Amnesi. -
Foreword
(Conference object; Konferansebidrag, 2013)“Travels in the North” is the title of a symposium that was hosted by the Centre franco-norvégien en sciences sociales et humaines, in Paris, 5–6 October 2011. The Centre is owned by the Norwegian Universities of Oslo, Bergen, Trondheim, and Tromsø, and constitutes a part of the Fondation Maison des Sciences de l’Homme in Paris. The symposium took place in conjunction with the annual meeting of the ... -
Hvem tar ansvar?
(Chronicle; Kronikk, 2013-02-15)Svømmeferdigheter. Over tid har barns grunnleggende ferdigheter i svømming blitt svakere. Nå bør de ansvarlige ta grep for å bedre situasjonen. -
Voksnes læring i arbeidslivet : En pilotundersøkelse om deltakelse i utviklingsarbeidet "De utrolige årene"
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)Vi har undersøkt om deltakelse i DUÅ har resultert i læring med påfølgende endring av handling. Undersøkelsen viser at deltakerne har lært i "stor grad", og er dermed satt i stand til å gjøre endringer i praksis. Den ene faktoren som skiller seg ut og antas å være styrende for grad av læring er holdning. Dess mer posistiv en er til programmet, dess mer lærer en. Vi antar at den positive holdningen ... -
Kommunikasjon ved afasi - et samarbeid mellom deltakerne : en kasusstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-15)Vi bruker språket til å uttrykke oss og til å motta tanker, ideer og følelser. På den måten knytter språket oss sammen, og påvirker hele vår tilværelse. Afasirammede har dessverre redusert evne til å bruke språket i kommunikasjon, og det er derfor stor enighet om at afasien i ulik grad endrer forutsetningene for å delta i samtaler. På bakgrunn av dette viser forskning at det er sammenheng mellom ... -
Problematisk skolefravær - Fra vegring mot deltakelse og involvering. - I hvilken grad kan pedagogen påvirke elever med problematisk skolefravær mot en mer deltakende og involvert skolehverdag?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)Elever med problematisk skolefravær er lite synlige i skolene og samfunnet. Denne masteroppgaven retter fokus mot disse elevene og hvorvidt pedagoger kan påvirke dem mot en mer deltakende og involvert skolehverdag. For å gjøre dette har jeg valgt et litteraturstudium som arbeidsform og har sett på Antonovskys ”indivets opplevelse av sammenheng” (OAS), transaksjonsmodellen for forståelse av ... -
What Characterises High Achieving Students’ Mathematical Reasoning?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)This study investigates high achieving students’ mathematical reasoning when given an unfamiliar trigonometric equation. The findings indicate that the students’ way of thinking is strongly linked with imitative reasoning and only when they received some form of guidance, were they able to display flexible and creative mathematical reasoning. -
"Vi gleder oss til mandag!" Om drivkrefter og prosesser i en skoles utvikling av organisatorisk identitet og omdømme
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-10-25)Denne masteroppgaven handler om organisasjon, identitet og omdømme. Oppgaven er en studie der en søker å kartlegge hvilke drivkrefter og prosesser som ligger til grunn for utvikling av organisatorisk identitet og omdømme i en ny organisasjon, et nytt bygg, et nytt personale og ny pedagogisk tenkning. Forskningen er en studie ev en enkelt skole, som med sitt utgangspunkt og sine rammefaktorer fikk ... -
"Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle ... -
Problematiske merkelapper på barnehagebarn.
(Chronicle; Kronikk, 2013-11-22)Vi ønsker å rette et kritisk blikk på rutiner og rutinemateriell som brukes i overgangen fra barnehage til skole. Fokuset er på kartleggingspraksis og konsekvensene dette kan få for det enkelte barn. -
Communication Development - working with adolescents with multiple disabilities: A Norwegian study.
(Conference object; Konferansebidrag, 2013) -
LP-modellen - Erfaringer med fokus på lærergruppearbeid, problematferd og utvikling av egen praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-10-31)Tema for masteroppgaven er læreres erfaringer med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Problemstillingen er: Hvordan opplever lærere arbeidet med LP-modellen, og har det hatt innvirkning på deres praksis? Formålet er å beskrive erfaringer fra lærergruppene, hvilken innvirkning LP-modellen har hatt på forståelsen for problematferd, og om den har hatt innvirkning på deres og skolens ... -
Exploring the quality of special education. Final report. Report no 6.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
A study of special education in the United States of America. Report no 4.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
A study of special education in Russia. Report no 3.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Special eduaction in a comparative perspective. Report no 2.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Background and design. Report no 1.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Konsekvenser av et forskningsprosjekt for undervisning og skole: en sammenfatningsrapport fra prosjektet "Omstrukturering av spesialundervisning"
(Research report; Forskningsrapport, 1998) -
Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid: en undersøkelse av elever som får spesialundervisning gjennom enkeltvedtak i fem kommuner
(Research report; Forskningsrapport, 1998) -
Supplementary teaching for students with learning disabilities: the general approach
(Research report; Forskningsrapport, 1997)