Viser treff 1481-1500 av 1695

    • ”Min tilstedeværelse – din deltakelse” : en kvalitativ studie av hva skolerådgivere i videregående skole opplever som vellykkede samtaler 

      Pinto, Duarte Nuno Farbu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      En kvalitativ studie av hva skolerådgivere i videregående skole opplever som vellykkede samtaler.
    • Romforståelse og matematikkvansker : kan fysisk aktivitet ha positiv innvirkning på elevers matematikkprestasjoner? 

      Hammerud, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Tema for masteroppgaven: Romforståelse er anerkjent som en kognitiv faktor som påvirker matematikkprestasjoner. All kunnskap om verden lagres som mentale representasjoner i begrepsstrukturene. Elever med matematikkvansker har ikke adekvate begrepsstrukturer i matematikk, de mangler dermed god matematikkforståelse. Forestillinger er én form for representasjon. Disse elevenes forestillinger er ofte ...
    • En studie av foreldres læringsutbytte av deltakelse på De utrolige årenes foreldrekurs 

      Johnsen, Anne-Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)
      I studien blir fire foreldre intervjuet etter å ha deltatt på De utrolige årenes foreldrekurs. I analysen rettes fokus mot læringsutbytte sett i lys av Batesons begreper: protolæring og deuterolæring.I tillegg presenteres noen av de erfaringer foreldrene har som følge av å være mor eller far til et barn med atferdsproblemer.
    • Musikkopplæring i fengsel : musikk som habilitering 

      Riise, Geir Asmund Grønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Temaet for denne oppgaven er de livskarrierene deltakerne i prosjektet Musikk i fengsel og frihet har generert, og hvilken habiliterende effekt den musikalske kompetansen de tilegner seg gjennom deltakelsen har. Gjennom informantenes livshistorier får vi et innblikk i hvordan livet deres har utviklet seg og noen av de utfordringene de har møtt underveis. Hvem er de? Hvordan blir de møtt i samfunnet? ...
    • Hva er godt sjømannskap : og hvordan oppnå dette? 

      Jørgensen, Jarle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I et stadig mer teoretisk og utdanningsfiksert miljø forsøker jeg her å vise til viktigheten av praktisk tilnærming som læringsform i enkelte yrker, spesielt i et maritimt miljø, men eksempelvis er det like viktig på operasjonssalen eller hos tannlegen. Deltakelse, sosialisering, samhandling og fortelling som opplæringsmetode er langt mer viktig en det fremstilles i mange yrker. Bourdieus habitusbegrep ...
    • «Nettet» : en ny sosial arena med nye normer for kommunikasjon og samhandling? 

      Johannessen, Inger Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Denne undersøkelsen er et forsøk på å se om ungdoms bruk av sosiale medier er en ny sosial arena der nye normer for kommunikasjon og samhandling gjelder. Undersøkelsen er basert på kvalitative forskningsintervju utført med syv ungdommer som er valgt ut strategisk. Informantene er blitt bedt om å si litt om deres bruk av ulike sosiale medier for deretter å vurdere sin egen og andres bruk av slike ...
    • Investment in fellowship : investigating student behaviour within the context of self-regulated learning study classes from an identity perspective; how these behaviours are supported within the school; and what effect, if any they have on self-regulated learning processes : a case study 

      Collins, Celia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)
      By incorporating self-regulated learning study (SRL) classes into its timetable, Breivang Senior High School has created a specific arena for the school to potentially realise its obligations and responsibilities to key aims in the Upper Secondary Education Act. However, the teaching staff is frustrated that the students do not take responsibility for their learning in the study classes. This case ...
    • Dysleksi - en spesifikk lese- og skrivevanske? : en gjenomgang og drøfting av ulike teoretiske modeller 

      Johansen, Kristina; Ballovarre, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Dysleksi er et begrep som har hatt et visst troverdighetsproblem gjennom tidene. En av grunnene er at alt av lese- og skrivevansker til tider har blitt kalt dysleksi. The International Dyslexia Associations (IDAs) definerer dysleksi som en spesifikk lærevanske med nevrobiologisk base og manifesterer seg ved vansker med skriftspråkferdigheter. Vanskene skyldes en svikt på det fonologiske nivå. Å ...
    • Kartlegging av språkutvikling hos førskolebarn 

      Meijers, Saskia Helena Kjeldsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      De siste årene er det satt et økt fokus på barnehagen som læringsarena, og mye sentral forskning har vist at det er sterke sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter i førskolealder og lese- og skriveutviklingen i skolen (Hagtvet, 2002; Aukrust, 2005). Regjering og Kunnskapsdepartementet har derfor gjennom en rekke stortingsmeldinger (St.mld.nr.41, 2008-2009; St.mld.nr.23, 2007-2008; St.mld.nr.16, ...
    • Voksne analfabeter i norskopplæring : språklæring og rammebetingelser 

      Lindsjørn, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Oppgaven handler om voksne innvandrere som er analfabeter og deres læringssituasjon på norskkurs. Opplæring i norsk og samfunnskunnskap på norskkurs er en del av introduksjonsprogrammet som bosatte flyktninger er deltakere i. Det er kommunene i landet som har ansvar for introduksjonsprogrammet. Undersøkelsen i mastergradsprosjektet omfatter hvordan lærere og deltakere i tre forskjellige kommuner ...
    • Kunnskapsløftet samisk: feltarbeid ved fem skoler i nordsamisk område 

      Germeten, Sidsel; Bongo, Mikkel Anders; Eriksen, Leif Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2010)
    • Some Frontiers in Open and Distance Learning in the North 

      Thorvaldsen, Steinar; Richards, Griff (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
    • Forelesninger i programmering med Pascal. Utdrag 

      Thorvaldsen, Steinar (Lecture; Forelesning, 1990)
      Disse forelesningene ble i ulike varianter brukt en del av studiet Informatikk I (10 vt) etter den gamle rammeplanen av 1985. Som verktøy ble Turbo Pascal versjon 3.0, 5.0, 5.5, 7.0 og senere versjon 1.0 og 1.5 for Windows brukt. Turbo Pascal fra Borland i USA var i sin tid et banebrytende programmeringsverktøy som gjorde det mulig å utvikle profesjonell programvare på en liten PC, noe som før den ...
    • BIBLIO. Klassens eget bibliotek på Tiki-100 eller PC. For små og fådelte skoler. 

      Thorvaldsen, Steinar (Book; Bok, 1988)
      Programmet Biblio ble utviklet med Dbase II. Det var i bruk i noen fådelte skoler i 3-4 år, men ble fort "gammeldags" da den programvare det bygget på gikk ut av bruk. En fullstendig beskrivelse av Biblio med struktur og kode er tilgjengelig.
    • Programutvikling med "VISUAL BASIC" 

      Thorvaldsen, Steinar (Book; Bok, 2000)
      Kompendiet baserer seg på versjon 6 av Visual Basic. Det inneholder eksempler og øvingsoppgaver.
    • Rektors rolle i LP-modellen 

      Willgohs-Knudsen, Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      LP (lærings- og pedagogisk analyse)-modellen er innført ved flere av skolene i vår kommune, også min. Den er utviklet av Dr. Pilot Thomas Nordahl og det er Lillegården kompetansesenter som er ansvarlig for opplæring og oppfølging. Det er et skoleutviklingsprosjekt der hovedmålet er å lære seg hvordan man skal prøve å hjelpe elever med adferdsproblemer og få et bedre læringsmiljø ved skolen. I ...
    • Hjelp til barn og unge med prestasjonsangst 

      Haugen, Sigurd (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-15)
      Prestasjonsangst er et utbredt problem for barn og unge i skolen og kommer primært til uttrykk i akademiske settinger, der særlig andres vurdering er påfallende. De fleste mennesker har følt prestasjonsangst på kroppen i større eller mindre grad. Det kan være under en tale vi skal holde, lese høyt for noen enten det var på barneskolen eller universitetet, før og under eksamener og så videre. Dette ...
    • Alene med barn : levekår og mestring : ulike beretninger : en kvalitativ studie av seks eneforsørgerfamilier 

      Rist, Mona Vibeke Pettersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-12-20)
      Denne undeersøkelsen har sett på hvordan enslige forsørgere og deres barn opplever og håndterer sine liv med varierende betingelser. Utgangspunktet for studien var å se på betydningen av faktorer som økonomi og sosialt nettverk for aleneforeldre, og hvordan disse aspektene influerer på barns deltakelse på viktige sosiale arenaer. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, med intervju av voksen og ...
    • Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion : rammeplananalyse og preskriptive innspill 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      What does a pre-school teacher need to know about religion? This question is discussed in two separate parts of the article. The first part is a curriculum analysis of the framework surrounding Early Childhood Education and the three year undergraduate program for pre-school teachers in Norway. The analysis leads to a critical discussion on the bias towards Christian values in this framework. The ...
    • Special Issue Editorial Some Frontiers in Open and Distance Learning in the North 

      Thorvaldsen, Steinar; Richards, Griff (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)