Historiefortelling blant tradisjonsbedrifter : Mack Ølbryggeris og Aron Mats fortellinger om seg selv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4500Dato
2012-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bækø, Inger KaisaSammendrag
Omdømme og omdømmehåndtering er begreper som er med i tiden, og det forventes nærmest fra alle hold at alle virksomheter skal være opptatte av dette. Denne avhandlingen ser spesielt på en type virksomheter, nemlig såkalte tradisjonsbedrifter, og deres måter å planmessig presentere seg selv på ‒ dvs. fremme sitt omdømme – særskilt med tanke på hvordan de forteller sine historier om seg selv. Mer presist forsøkes det vist hvordan dette kan (synlig)gjøres ved hjelp av såkalte tradisjonsmarkører. Spørsmålet jeg konkret vil fokusere på, er i hvilken grad og eventuelt hvordan tradisjonsbedrifter refererer til sin historie og sine tradisjoner i sine forsøk på å bygge et omdømme,og når de og synliggjør og forteller om det. Dels ser jeg på hva de løfter frem av sine historier, og ikke minst hvordan de gjør – og om disse tradisjonsmarkørene er historisk korrekte, autentiske elementer som ansatte kan gjenkjenne, eller om de konstrueres mer fritt ”oppdiktet” og strategisk for å påvirke omgivelsene. Kan de ansatte identifisere seg med tradisjonsmarkørene, eller er de kun såkalt ”window dressing”? Tradisjonsbedriftene som studeres i avhandlingen er Macks Ølbryggeri og Aron Mat, og jeg forsøker å vise hvordan de bruker tradisjonsmarkører for å fortelle, synliggjøre og presentere sin identitet i omgivelsene. Den teoretiske tilnærmingen bygger hovedsakelig på storytelling, og gjennom dette forsøker jeg å vise hvordan fortellinger blant tradisjonsbedriftene kan utvikles i forhold til gammelinstitusjonell- og ny-institusjonell teori, samt skandinavisk translasjonsteori.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: