Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoldenæs, Turid
dc.contributor.authorNordli, Kim Kristian
dc.contributor.authorPettersen, Trude
dc.date.accessioned2012-10-30T08:47:14Z
dc.date.available2012-10-30T08:47:14Z
dc.date.issued2012-06-01
dc.description.abstractAvhandlingen er en analyse av Tromsø Boligbyggelags omdømme, og om dette påvirkes av en fusjon med Harstad Boligbyggelag. Grunnlaget for studiet er en spørreundersøkelse gjennomført i tidsrommet 28.februar til 16.mars 2012 blant 4011 av TBBLs rundt 13 500 medlemmer. Teoretisk plattform er Fombrun og van Riels ”The Roots of Fame” fra deres bok Fame & Fortune – How Successful Companies Build Winning Reputations (2004). Deres stjernesjangrer er lagt til grunn for undersøkelsens omdømmedimensjoner: Synlighet, autentisitet, åpenhet, distinkthet, og konsekventhet. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av programvaren Questback for utsendelse og innhenting av svar. Respondentenes svar er deretter behandlet i SPSS i form av faktoranalyse, deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyse, og regresjonsanalyse for å se om det kan påvises en kausal sammenheng mellom avgitte svar og undersøkelsens kontrollvariabler; kjønn, utdanning, medlemsansiennitet og alder. Uavhengig variabel for undersøkelsen har vært fusjon, som i avhandlingen undersøkes ved hjelp av krysstabeller, for å se om det er en sammenheng mellom respondentenes kjennskap til fusjonen og de svar som gis. Avhandlingen avsluttes med å oppsummere analysenes funn, og anbefaler en vei videre for TBBLs omdømmearbeid basert på disse, samt fremmer forslag til videre forskning.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4599
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4294
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en
dc.subjectOmdømmeen
dc.subjectKommunikasjonen
dc.subjectFusjonen
dc.subjectBoligbyggelagen
dc.subjectMedlemsorganisasjonen
dc.subjectpublic relationsen
dc.subjectLedelseen
dc.subjectOmdømmebyggingen
dc.titleTromsø Boligbyggelags omdømme - påvirket av fusjon? : en kvantitativ undersøkelse av en medlemsorganisasjons omdømme ved hjelp av Fombrun og van Riels stjernedimensjoneren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)