dc.contributor.advisor | Pedersen, Synne Garder | |
dc.contributor.author | Thon, Tonje | |
dc.date.accessioned | 2012-12-11T12:38:01Z | |
dc.date.available | 2012-12-11T12:38:01Z | |
dc.date.issued | 2012-05-15 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn for studien er et ønske om å forstå mer av hva som skjer i klinisk praksis basert på egne praksiserfaringer, forekomst av cerebral parese og eksisterende forskning på området. Hensikten er å analysere og dokumentere hva som skjer i fysioterapibehandling av barn med cerebral parese som har gangvansker. I tillegg er hensikten å se om det skjer endringer i bevegelseskvalitet i behandlingene, og hvordan situasjonene kan gi en forståelse av kroppslig uttrykk relatert til gange. Studien er forankret i en fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapstradisjon. Kvalitativ metode og ikke-deltakende observasjon er brukt. Utvalget er strategisk valgt og består av to barn med cerebral parese og to fysioterapeuter. Datamaterialet er drøftet i lys av utvalgte aspekter og begreper fra naturvitenskap, kroppsfenomenologi og kunnskapsteori. Studiens innsikter peker på at endring i bevegelseskvalitet i del-komponenter relatert til gange kommer til syne i begge observasjonen. Studien viser forskjell i hvordan disse endrete kroppslige forutsetningene integreres i barnas gangfunksjon. Fysioterapeutenes handlinger synes betydningsfulle for hvordan barna interagerer kroppslig med omgivelsene og hvordan kroppens ulike deler forholder seg til hverandre og i rommet. Handlingene påvirker uttrykket i barnas intensjonalitet i ulike sammenhenger. Nøkkelord: cerebral parese, fysioterapi, bevegelseskvalitet, gange, barn, endring, fenomenologi, kvalitativ forskning. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4670 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4384 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3991 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en |
dc.title | Gangvansker hos barn med cerebral parese og fysioterapi : samhandling og mulighet for endring i bevegelseskvalitet : en kvalitativ observasjonsstudie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |