dc.contributor.author | Sollid, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2013-03-06T14:50:36Z | |
dc.date.available | 2013-03-06T14:50:36Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.description.abstract | Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer
konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir
aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge. | en |
dc.identifier.citation | Nordlyd 39(2012) nr. 2 s. 71-88 | en |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1002495 | |
dc.identifier.issn | 0332-7531 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4880 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4585 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en |
dc.title | Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en |
dc.type | Peer reviewed | en |