• Åpning av seminaret 

      Holtedahl, Lisbet (Conference object; Konferansebidrag, 1981-10-28)
    • Formidling som værktøj i kundskabsetablering; eksempler fra Tromsø og Kamerun 

      Holtedahl, Lisbet (Conference object; Konferansebidrag, 1998)
    • Formidlingsproblemer i samfundsforskning 

      Holtedahl, Lisbet (Conference object; Konferansebidrag, 1988-06)
    • The Gendered North-South University Collaboration: Experiences and visions 

      Djingure, Mahmoudou; Gerrard, Siri; Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2000)
      The universities in the North and the South are as all institutions, gendered. That means that the ambitions of the universities reflect ideologies, which attribute different values to male and female students and teachers. These ideologies are also embodied in the various institutions, for example in the mandates of the programmes for North-South university collaboration. This article is based ...
    • Hva mutter gjør er alltid viktig. Om å være kvinne og mann i en nordnorsk bygd i 1970-årene 

      Holtedahl, Lisbet (Book; Bok, 1986)
      Denne bog er resultatet af et møde med et nordnorsk bygdesamfund kaldet Veggefjord. Den tager udgangspunkt i hvad folk i bygden, «veggefjordinger», lærte mig om hvordan de ser på sig selv og deres omverden, om deres måder at vurdere på og om deres glæder og sorger. Jeg forsøger at bruge et enkelt socialantropologisk analyseværktøj til at tolke og organisere det jeg lærte, og de data jeg opfattede ...
    • In Memoriam. Père Henri Bocquené, O.M.I. (1920 - 2000) 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2001)
    • Konstraster i kvindelighed. Brev fra felten, Ngaoundèrè, Nordkamerun 

      Holtedahl, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 1985)
    • Magi og kjærlighet på veien til høyere utdannelse 

      Holtedahl, Lisbet (Konferansebidrag, 1995)
      I vesten og i den tredje verden finner man en mengde ulike bilder av formell vestlig utdannelse. I dagliglivet forsøker folk å koordinere forskjellige kunnskapsfelt, lokale og globale3. Konstruksjonen av bilder av vestlig utdannelse og synet på hvilken betydning en slik utdannelse får for den enkelte og for samfunnet er et komplekst emne. I dag samhandler de fleste mennesker med folk som er involvert ...
    • Magic and love on the road to higher education 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1996)
      In this article, I undertake an analysis ofthe role that Western education plays in two young Cameroonian women's lives: Fanta is Muslim, Therese is Christian. Through an analysis of their narrative about their own education and careers and ofthe cultural conditioning oftheir search for higher education. I try to grasp how Western education as a globalfield ofknowledge is coordinated with the ...
    • Om å regulere samvaer 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1980)
      Dette er en artikkel om et "usynlig" fenomen, den dreier seg om noe vi har kalt "samvaersregulering". Det er også en artikkel om hvordan vi registrerte fenomenet, om metoden vi brukte.<p> <p>Denne artikkelen vil vi gjerne at planleggere skal lese. Vi tror, at når man har som yrke å planlegge andre menneskers fysiske eller sosiale vilkår, da er det spesielt nyttig å bli minnet om samvaersreguleringen ...
    • Piger og drenge i et nordnorsk bygdesamfund 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1981-06)
    • Preface 

      Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1998)
    • Presentasjoner og annen forvaltning av kunnskap 

      Altern, Inger; Holtedahl, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel, 1993-03)