Show simple item record

dc.contributor.advisorWoll, Kristin
dc.contributor.authorFjellvang, Lena
dc.date.accessioned2013-11-22T07:12:33Z
dc.date.available2013-11-22T07:12:33Z
dc.date.issued2013-05-31
dc.description.abstractNettverksteorien forteller oss at bedrifter med utstrakte nettverk og heterogene samarbeidspartnere har tilgang på en bred kunnskapsbase utenfor bedriften, som kan være avgjørende for bedriftens konkurranseevne. Tema for denne oppgaven er bedrifters bruk av nettverk, og hva som gjør at noen bedrifter bruker nettverket mer aktivt enn andre. I oppgaven fokuseres det på denne sammenhengen hos nordnorske bedrifter. Formålet med studien er å undersøke hvorvidt innovasjonsgraden og absorpsjonsevnen påvirker nordnorske bedrifters bruk av nettverk, og på hvilken måte bruken av nettverket eventuelt endres. Studien bygges opp gjennom teoretiske sammenhenger som leder fram til syv hypoteser. Disse testes mot et kvantitativ datasett gjennom multiple regresjonsanalyser. Dataene er samlet inn gjennom spørreundersøkelser, og utvalget består av 489 nordnorske bedrifter. Innovasjonsgrad og absorpsjonsevne konkluderes med å ha en positiv virkning på bedriftenes tilnærming til å bygge nettverk. Bedriftene som scorer høyt på innovasjonsgrad og absorpsjonsevne har flere fjerne relasjoner, bruker oftere kundene som kilde til nye ideer og ny kunnskap, og har i snitt en større bredde i nettverket. Dette kan blant annet bety at disse bedriftene har evnet til å dra større nytte av ekstern kunnskap, og at de er mer opptatt av å knytte til seg de aktørene som kan bidra med relevant kunnskap for bedriftenes innovasjonsprosesser. Studien bidrar også ved å vise at innovative nordnorske bedrifter ikke søker kunnskap lokale relasjoner i større grad enn de som er mindre innovative.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5543
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5243
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3912en
dc.subjectnettverken
dc.subjectekstern kunnskapen
dc.subjectåpen innovasjonen
dc.subjectinnovasjonen
dc.subjectabsorptiv kapasiteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.titleBedrifters innovasjonsgrad og absorptive kapasitet - faktorer som påvirker anvendelsen av eksterne nettverksrelasjoner. En kvantitativ studie av nordnorske bedrifteren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)