Show simple item record

dc.contributor.authorKøller, Hans-Georg
dc.contributor.authorOlufsen, Magne
dc.date.accessioned2014-03-04T08:48:29Z
dc.date.available2014-03-04T08:48:29Z
dc.date.issued2013
dc.description.abstractEn betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og matematikk, varierende motivasjon for å jobbe med faget, et begrenset repertoar av læringsstrategier og ustrukturerte arbeidsvaner. Høsten 2008 ble flere tiltak satt i gang for å få ned den høye strykprosenten på kurset. Eksamensresultatene i ettertid viser at man har lyktes med å forbedre resultatene på eksamen betraktelig. Flere studenter består kurset og en større andel studenter får gode karakterer.en
dc.description.abstractA substantial part of the students at the University of Tromsø (Norway) have for years had problems with the academic level of the basic course in chemistry. For years a high percentage of the students have failed the exam, the failure percentage has been as high as 50%. There are several reasons for this. Important factors seem to be a lack of prior knowledge in chemistry and mathematics, motivation problems, a limited number of learning strategies and poor working habits. In autumn 2008 several initiatives were taken to reduce the high failure rate. The study shows that the initiatives have succeeded to improve the exam results considerably, more students now pass the exam and more students get better grades.en
dc.identifier.citationUniped 36(2013) nr. 3 s. 60-76en
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1059871
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.20257
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5887
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5590
dc.language.isonoben
dc.publisherUnipeden
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.titleHvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsøen
dc.typeJournal articleen
dc.typeTidsskriftartikkelen
dc.typePeer revieweden


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record