• Diverse Diversity. Contradictions and Challenges in Norwegian Rural Education. 

      Paulgaard, Gry; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-26)
      The authors of this paper share a common background from the Northern Norway region, a rural county and the largest and least populated county of Norway. The region is characterised by high out-migration, lower educational levels, and higher drop-out rates from secondary education than in other regions of Norway. Limited educational provision makes it necessary for many young people in rural areas ...
    • Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid 

      Saus, Merete; Nygård, Reidunn Håøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-02)
      I denne artikkelen diskuterer vi tilpassing av familieråd til ein samisk kontekst. Studien bygger på intervju med sosialarbeidarar i samiske område. Vi finn at familierådsmodellen sitt teoretiske grunnlag bør tematisere samisk storfamilie, samiske kommunikasjonsformer, samiske ideal for barnet si deltaking og familierådskoordinator si lokale tilknyting. Det teoretiske grunnlaget må diskutere at ...
    • Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen 

      Saus, Merete; Wara, Tatiana (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som ...
    • Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement 

      Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)
      Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «Aworld worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ...
    • Gjenoppretting og forsoning i barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter 

      Saus, Merete (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Dette kapittelet handler om barnevernets møte med urfolk og nasjonale minoriteter. Forskning, brukerundersøkelser og offentlig debatter viser at barnevernet dårlig omdømme blant minoritetsbefolkningen og at det er utfordrende både for brukerne og barnevernsansatte (Bufdir, 2016; Saus, Salamonsen, Douglas, Hansen, & Thode, 2018; Øverli, Bergman, Finstad, & Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk, ...