• En veiledende dialogisk tilnærming til begrepet dybdelæring i sangundervisningen 

      Rønnes, Kari Olene Oma; Wara, Tatiana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-20)
      Artikkelen er et bidrag til sangfaglige og sangpedagogiske perspektiver på dybdelæring. Forskningsog utviklingsprosjektet (FoU) ble gjennomført som en del av sangstudentenes praksisopplæring sammen med sangelever ved kommunale kulturskoler, og med oppmerksomhet mot begrepet dybdelæring. Det empiriske materialet er produsert gjennom deltakende observasjon, fokusgruppeintervjuer og sangstudentenes ...
    • Female Russian migrants in Norway and their stories about International Women’s Day 

      Wara, Tatiana; Munkejord, Mai Camilla (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-09)
      Although political relations between Russia and Norway have softened over the years, the symbolic boundaries persist. In this article, we illustrate how Russian female migrants in Northern Norway relate to these symbolic boundaries. Thus, perspectives from the phenomenology of the body and critical phenomenology are used to analyze qualitative data on how Russian female migrants experience the ...
    • Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis 

      Wara, Tatiana; Douglas Aranibar, Marcela; Jensen, Tove Beate (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Akademiske idealer om kritisk tenkning, mangfold, forebygging av fordommer og rasisme er viktige for lærerutdanningen. Til tross for det viser studier av norsk lærerutdanning at lærerstudenter i liten grad blir utfordret på disse temaene, og de mangler både strategier og perspektiver til å håndtere fordommer og rasistiske ytringer i klasserommet (Lenz og Moldrheim, 2019; Røthing, 2020; Myrebøe, ...
    • Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen 

      Saus, Merete; Wara, Tatiana (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som ...
    • Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement 

      Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)
      Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «Aworld worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ...