Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvartdal, Frode
dc.contributor.authorBotnmark, Daniel Bergheim
dc.contributor.authorKvalnes, Svein Sigurd
dc.date.accessioned2014-03-31T13:07:53Z
dc.date.available2014-03-31T13:07:53Z
dc.date.issued2013-05-02
dc.description.abstractProkrastinering – det at man frivillig utsetter en planlagt handling slik at en blir dårligere stilt på grunn av utsettelsen – er et problem med selvregulering og er særlig utbredt blant studenter. Det foreligger lite forskning på fenomenet i Norge. Samtidig rapporterer mange studenter om vansker i sin studiehverdag, og det er sannsynlig at noe av forklaringen kan tilskrives prokrastinering. Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan norske studenter er utsatt for redusert velvære som en mulig konsekvens av prokrastinering. Det ble i studien også undersøkt faktorer som kan mediere forholdet mellom velvære og prokrastinering, som mestringsstrategier og erfaring som student. Til sammen 209 studenter (133 kvinner; 76 menn) ved et norsk universitet gjennomførte en nettbasert spørreundersøkelse. Resultatene indikerer en negativ korrelasjon mellom prokrastinering og velvære. Vi fant også at velvære kan medieres av ulike former for prokrastinering, samt at høy grad av prokrastinering er relatert til mindre hensiktsmessige mestringsstrategier ved stress. Disse funnene tyder på at prokrastinering er en viktig faktor som man bør inkludere i forståelsen av velvære og psykiske vansker hos studenter.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6111
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5802
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.subject.courseIDPSY-2901en
dc.subjectPsykologien
dc.titleProkrastinering: en studie av sammenhengen mellom utsettelsesatferd og velvære blant studenteren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel