• Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk - riktig intensjon, men feil virkemiddel 

      Ottesen, Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-11)
      Artikkelen stiller spørsmål om standardiserte læringsutbyttebeskrivelser på nasjonalt nivå kan hjelpe studenter til å oppnå et bedre kognitivt læringsutbytte. En endring i måten å utforme læreplaner på (input til undervisningsprosessen) leder ikke til økt læringsutbytte (output for studentene).<p> <p>Bruk av ISO 9001 som rammeverk for å styre en utdanningsinstitusjons tjenesteproduksjon avdekker ...
    • Ny plan for bachelor i økonomi og administrasjon uten vitenskapelig forankring 

      Ottesen, Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA) vedtok 17. oktober 2011 en plan for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon der læringsmål i den forrige planen er gjort om til læringsutbyttebeskrivelser basert på et nytt nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR). Artikkelen drøfter hvorvidt den nye planen vil kunne bidra til målet om å øke studentenes læringsutbytte i lys av det ...