Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMichalsen, Anita
dc.contributor.authorArild, Andreas
dc.date.accessioned2014-06-03T08:43:34Z
dc.date.available2014-06-03T08:43:34Z
dc.date.issued2014-02
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg hvilke effekter det dagsaktuelle innkjøpssamarbeidet mellom ICA og NorgesGruppen har på utsalgsprisen i dagligvaremarkedet. Oppgaven har en teoretisk tilnærming, og analysen er gjort på bakgrunn av både norsk og internasjonal litteratur. I tillegg til å ta for meg det nevnte innkjøpssamarbeidet har jeg sett på hvordan kjøpermakt blir påvirket av egne merkevarer og eventuelt vannsengeffekten. Omfanget og utbredelsen av egne merkevarer i Norge får naturlig nok følger for verdikjeden i dagligvaremarkedet. Jeg har valgt å fokusere på den horisontale konkurransen nedstrøms, og hvordan effektene av egne merkevarer kan påvirke prisen til sluttforbrukerne. Videre har jeg vurdert fenomenet vannsengeffekt. Det er basert på antakelsen hvor reduserte innkjøpspriser til ICA og NorgesGruppen vil føre til høyere innkjøpspriser for konkurrentene hvor dette igjen vil gjenspeile seg i økte priser for sluttforbrukerne Som en del av oppgaven er det utarbeidet en modell hvor både et symmetrisk og et asymmetrisk marked blir grundig analysert. En Cournot-modell er utgangspunktet for utredningen. Interessante funn er kort oppsummer nedenfor: • Et samarbeid vil gjøre at prisen til sluttforbruker vil kunne reduseres gjennom en rabattert innkjøpspris. • Den optimale prisen er lavere i asymmetrisk marked, enn i et symmetrisk, ved en gitt grad av forhandlingsmakt. • Ica og NorgesGruppen vil kunne øke deres markedsandel i dagligvaremarkedet som en følge av bedre innkjøpsbetingelser. Oppgaven viser at trusselen om økt kjøpermakt (forhandlingsmakt), som en følge av innkjøpssamarbeidet, ikke nødvendigvis fører til økte priser i matvarebutikkene. I kontrast til konkurransetilsynets vurdering.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6342
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5959
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.titleInnkjøpssamarbeid mellom ICA og NorgesGruppen - Hvordan påvirkes forbruker?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)