Et delt mediemarked: Prosesser som fremmer små aviser
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6373Date
2013Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Holand, Astrid MarieAbstract
Nord-Norge, Europas nordlige utkant, er en region kjennetegnet ved store avstander og spredt befolkning. Her ser det ut til at flere forhold sammen fremmer et desentralisert og superlokalt mediemarked. Økonomiske, politiske, teknologiske og sosiale faktorer peker i samme retning: Isteden for avisdød, ser vi mange nye småaviser. Spørsmålet blir da om denne «grasrotprosessen» er et svar på utfordringer bransjen som helhet møter. Kan det tenkes at dette skjer fordi sentralisering, konsernoppkjøp og digitalisering pågår? Det er tema for artikkelen, basert på en studie av utviklingen hos de førti avisene som utgjorde den trykte lokalpressen i Nord-Norge i årene 1990-2010.
Publisher
Forlaget AjourCitation
Journalistica (2013) nr. 1 s. 52-74Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: