Et delt mediemarked: Prosesser som fremmer små aviser
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6373Dato
2013Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Holand, Astrid MarieSammendrag
Nord-Norge, Europas nordlige utkant, er en region kjennetegnet ved store avstander og spredt befolkning. Her ser det ut til at flere forhold sammen fremmer et desentralisert og superlokalt mediemarked. Økonomiske, politiske, teknologiske og sosiale faktorer peker i samme retning: Isteden for avisdød, ser vi mange nye småaviser. Spørsmålet blir da om denne «grasrotprosessen» er et svar på utfordringer bransjen som helhet møter. Kan det tenkes at dette skjer fordi sentralisering, konsernoppkjøp og digitalisering pågår? Det er tema for artikkelen, basert på en studie av utviklingen hos de førti avisene som utgjorde den trykte lokalpressen i Nord-Norge i årene 1990-2010.
Forlag
Forlaget AjourSitering
Journalistica (2013) nr. 1 s. 52-74Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: