Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6394Date
2014-05-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Nilsen, Birger AndréAbstract
Tittel: Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver.
Hensikt: Hensikten har vært å undersøke hvorvidt det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av korprøvene i et amatørkor kan være hensiktsmessig. Fokusområder har vært å undersøke om undervisningen påvirket korsangernes notelesingsferdigheter, samt holdninger til og bruk av noter.
Teoretisk forankring: I tillegg til teorier om notelesing, baserer oppgaven seg på Vygotskys læringssyn der teorien om den nærmeste utviklingssonen står sentralt, samt Knowles sine andragogiske antakelser.
Metode: Notelesingsundervisning ble integrert som en del av et amatørkors ukentlige prøver over en periode. Endringer i sangernes ferdigheter, holdninger og notebruk ble kartlagt ved hjelp av notelesingstester og spørreskjemaer før og etter undervisningsperioden.
Funn: Sangernes ferdigheter forbedret seg som følge av prosjektet. I tillegg til at koret samlet presterte bedre på notelesingstestene etter prosjektet, viste i tillegg resultatene fra spørreskjemaene at alle sangerne opplevde seg som bedre notelesere etter endt prosjektperiode. Prosjektet bidro også til at majoriteten av sangerne fikk et mer positivt forhold til noter. I tillegg til at notene framsto som mer forståelige for sangerne etter prosjektet, økte prosjektet interessen for å lære mer om noter og notelesing. En del sangere opplevde også at de som følge av prosjektet kunne bruke notene annerledes enn tidligere.
Konklusjon: Det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av virksomheten i amatørkor, kan være hensiktsmessig. I tillegg til forbedringer av sangernes holdninger til og endring i bruk av noter, ble både sangernes reelle notelesingsferdigheter og syn på egne ferdigheter bedre.
Nøkkelord: Hørelære, gehør, notelesing, kor, amatørkor, andragogikk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: