dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Torsteinsen, Rune | |
dc.date.accessioned | 2014-08-27T09:23:29Z | |
dc.date.available | 2014-08-27T09:23:29Z | |
dc.date.issued | 2014-05-13 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om utvikling av god digital praksis med fokus på anvendelse av iPad i undervisningen. I denne oppgaven satte jeg problemstillingen:
Hva slags lederskap må til for å få lærere til å forandre sin digitale praksis i klasserommet?
De teoretiske perspektivene omhandler digital kompetanse, en digitalt kompetent skole, lærende organisasjon, kollektive prosesser omkring læreres læring og en utdyping av kompetansebegrepet generelt. Jeg går også inn på ledelse i skolen og hvordan en gjennom ulike ledergrep kan lede lærere mot en forandret digital praksis i klasserommet.
Mine resultater og funn var i hovedsak at det er strekk i laget internt på skolen når det gjelder anvendelse av iPad i undervisningen. På den ene siden er det en planlagt og reflektert bruk mot målrettet læring, mens det på den andre siden drives mer uplanlagt med lite fokus på elevens læring. Lærerne adresserte skolens kompetansehevingsstrategi og liten mestringstro til egen kompetanse som de største utfordringene i arbeidet. Strategien har slått feil for mange lærere, de har ikke tatt til seg ny kompetanse som var intensjonen med tiltaket. Jeg fant at lærerne identifiserte elevens læring ved bruk av iPad innenfor områder som motivasjon, mestringsfølelse, samarbeid, kreativitet og utforskende bruk, samt at den fyller en sosial funksjon.
For å nærme seg en konklusjon eller et utsyn videre, så har lærerne i hovedsak identifisert ledergrepet med å tildele personlige iPader til hele staben som positivt for den pedagogiske anvendelsen i klasserommet. Et lederskap med engasjement og interesse for emnet, samt rektors målrettede, tydelige og visjonære lederstil ble fremhevet som viktig. Leders mestringstro og hans evne til å spille på positive forventninger om en forandret praksis ble også tillagt vekt fra lærerne. Skolens kompetansehevingsstrategi og spesielt skolens arbeid i nettverk med andre skoler ble fremhevet som et viktige ledergrep for å forandre den digitale praksisen. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6573 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6178 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en |
dc.title | På vei mot god digital praksis. Bruk av iPad i undervisningen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |