dc.contributor.advisor | Rotvold, Lars Aage | |
dc.contributor.author | Olsen, Geir Ove | |
dc.date.accessioned | 2014-09-02T08:20:14Z | |
dc.date.available | 2014-09-02T08:20:14Z | |
dc.date.issued | 2014-05-10 | |
dc.description.abstract | Min forskerinteresse er knyttet opp til prosessen med å utvikle en skole som jeg selv er leder for. Utgangspunktet for denne forskningen er utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; implementering av kommunens kvalitetsplan med fokusområdet vurdering. Nærmere bestemt arbeidet med «vurdering for læring». Det er et aksjonsforskningsprosjekt der sluttproduktet primært er å foreslå tiltak som tar sikte på å utvikle den eksisterende praksisen.
Denne masteroppgaven handler om barrierer og muligheter i å lede og være i utviklingsprosesser. I St. meld. nr. 30 (2003-2004) «Kultur for læring» understrekes det at skolene må legge mer vekt på hvordan de ivaretar sin egen læring og bli en lærende organisasjon. Masteroppgaven prøver å kartlegge hvordan man kan ivareta læringen i organisasjonen, sett opp imot spenningsforholdet mellom drift og utvikling og mellom individuelt og kollektivt arbeid i arbeidstidsavtalen til lærerne.
Tittelen på oppgaven «Hvor blir det hvite av i snøen når snøen smelter?» tar utgangspunkt i et spørsmål jeg fikk av en 1. klassing i min første lærerpraksis i 1996. Denne undringen har fulgt meg siden, og gjenspeiler noe av det jeg har ønsket å legge til rette for aksjonsforskningsprosjektet – nemlig undring og refleksjon i organisasjonen | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6601 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6204 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | en |
dc.subject | Lærende organisasjon | en |
dc.subject | Organisasjonslæring | en |
dc.subject | Lede utviklingsprosesser | en |
dc.subject | Ivareta læringen i organisasjonen | en |
dc.subject | Refleksjon | en |
dc.subject | Utvikle en skole | en |
dc.subject | Kritiske analyse og refleksjon over egen praksis | en |
dc.subject | Kunnskapsutviking og organisatorisk læring | en |
dc.subject | Aksjonsforskning | en |
dc.subject | Skoleleder som forskende praktiker i eget felt | en |
dc.subject | Ledelse i endrings- og utviklingsprosesser | en |
dc.subject | Transformasjonsledelse | en |
dc.subject | Et utviklingshjul for en skole i bevegelse | en |
dc.subject | Femtrinnsmodell for læringsprosessen | en |
dc.subject | Aksjonslæring | en |
dc.subject | Veilederkorpset | en |
dc.subject | Brev som kvalitativ datainnsamlingsmetode | en |
dc.subject | Læring gjennom erfaringsutveksling | en |
dc.subject | Bruk av tid | en |
dc.subject | Skoleutvikling | en |
dc.subject | Pedagogisk og administrativ ledelse | en |
dc.subject | Vurdering for læring | en |
dc.subject | Forhold mellom drift og utvikling og forholdet mellom individuell og kollektiv arbeidsutførelse | en |
dc.subject | GLL-metoden | en |
dc.subject | Implementering | en |
dc.subject | Kvalitetsplan | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.title | "Hvor blir det av det hvite i snøen når snøen smelter?"
Barrierer og muligheter i å lede og være i utviklingsprosesser | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |