Show simple item record

dc.contributor.advisorFabregas, Antonio
dc.contributor.authorUlloa Donoso, Maria Claudia
dc.date.accessioned2014-09-04T08:45:49Z
dc.date.available2014-09-04T08:45:49Z
dc.date.issued2014-05-16
dc.description.abstractI den spansktalendeverden er abort fortsatt et tema som skaper polemikk i samfunnet. Meninger om abort uttrykkes fra forskjellige perspektiver og er ofte omtalt i mediene. Mediene påvirker kulturen, politikken og samfunnsstrukturer, og ikke minst påvirker de oss som enkeltindivider. Mediene påvirker våre meninger og hvordan vi utrykker disse, og på hvilken måte vi kommuniserer med hverandre dvs. de påvirker våre tanker og vårt språk . Denne oppgaven presenterer en analyse av hvordan språket brukes til å uttrykke meninger om abort. Jeg skal analysere tekster med utgangspunkt i Lakoffs og Johnsons kognitiv metaforteori, og Lakoffs teorier om den kognitive ramme. Ved å analysere språkbruken ønsker jeg å vise hvordan ulike konseptuelle metaforer basert på det samme ordet vil generere dannelsen av ulike kognitive rammer med ulike semantisk innhold. Den ideologiske språket som vises i disse debattinnlegg, vil påvirke leseren, og plassere den under en bestemt kognitiv rammeverk som vil føre til meldingen av argumentene skal tolkes i henhold til ideologi av forfatterne av disse tekstene. Metafor er sentral og nødvendig når man skal uttrykke meninger om et følsom tema som abort. Betydningen av ordet “abort” er avhengig av hvilke type metaforer som brukes. Meninger om abort kan oppleves som en uløselig krig mellom abortmotstandere og abortforkjempere. Jeg mener at Lakoffs teori om den kognitive ramme er relevant i denne debatten. Disse to gruppene befinner seg i to helt forskjellige kognitive rammer, og dette gjør at kommunikasjonen og en mulig vei til konsensus virker uoppnåelig.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6617
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6217
dc.language.isospaen
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSPA-3991en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en
dc.titleEL USO DE METÁFORAS CONCEPTUALES Y EL PROCESO DE FORMACIÓN DE MARCOS COGNITIVOS: análisis al debate sobre el aborto en Españaen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)