Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Henning
dc.contributor.advisorSælen, Bjørn
dc.contributor.advisorutbytte
dc.contributor.authorBjørkly, Mads Andreassen
dc.contributor.authorIsaksen, Hugo Andre
dc.date.accessioned2014-09-09T10:24:39Z
dc.date.available2014-09-09T10:24:39Z
dc.date.issued2014-05-29
dc.description.abstractI 2013 innførte justis- og beredskapsdepartementet omfattende endringer av aksjeloven. Blant annet fikk utbytteparagrafen et krav til skjønnsmessig vurdering av forsvarlig egenkapital og likviditet. Dette har resultert i nye problemstillinger som må drøftes og utredes. Oppgaven fokuserer hovedsakelig på reglene for utbytte og selskapskapitalens størrelse. Mer spesifikt analyseres sammenhengen mellom § 8-1,4 og § 3-4 i aksjeloven, og styret og revisors tolkning av den rettslige standarden – forsvarlig egenkapital og likviditet. Dette er videre knyttet opp mot de ulike organenes rolle i utbytteprosessen. Høringsinstansene i lovforarbeidene problematiserer arbeidet med en skjønnsmessig vurdering. Det krever et nyansert bilde av virksomheten og dens omgivelser. Ut fra dette har vi kommet fram til følgende problemstilling: «Hvordan vil styret og revisor vurdere hva som er et lovlig utbyttegrunnlag basert på forsvarlighetskravet i aksjelovens § 8-1,4 jf. § 3-4?» Gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med syv styrerepresentanter fra ulike aksjeselskaper, samt to revisorer, har vi innhentet primærdata til studien. Sekundærdata i form av regnskap har vært benyttet til å finne utvalget. Resultatene våre viser at styrene i liten grad har fått med seg lovendringen, og de nye forsvarlighetskravene i utbytteparagrafen. De har imidlertid både før og etter lovendringen gjennomført de sentrale vurderingene som skal gjøres for å sikre en forsvarlig kapitalsituasjon i selskapet. Revisorene er av den oppfatning at endringene har ført til økt ansvar for styret. Selv har ikke styret oppfattet noen endring av ansvarsforholdet, kanskje fordi våre utvalgte bedrifter var i en svært god økonomisk situasjon. For revisor har lovendringen medført en markant endring vedrørende arbeidsmetode. Et høyere dokumentasjonskrav gjør at revisor må kreve en mer detaljert vurdering fra styret, samt at han selv må sette seg grundig inn i selskapets kapitalsituasjon.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6636
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6236
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectforsvarlig egenkapitalen
dc.subjectforsvarlig likviditeten
dc.subjectrisikoen
dc.titleNye regler for utdeling av utbytte (aksjeloven § 8-1) : En analyse av utbyttepraksis og lovendringens praktiske betydningen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)