dc.contributor.advisor | Sand, Jan Yngve | |
dc.contributor.author | Elvevold, Andreas | |
dc.date.accessioned | 2014-09-15T09:19:52Z | |
dc.date.available | 2014-09-15T09:19:52Z | |
dc.date.issued | 2014-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven ser på konkurransesituasjonen i det norske markedet for streaming av musikk. Oppgavens hovedvekt ligger på den svenske streamingtjenesten Spotify, som siden oppstarten i 2008 har vokst seg til å bli den største aktøren i det norske markedet. Oppgaven ønsker å analysere faktorer som er med på å forklare selskapets sterke posisjon i det norske streamingmarkedet for musikk.
Teori rundt den todelte freemium-modellen, som Spotify bruker for å prise sin tjeneste, vil her stå sentralt. Oppgaven prøver å analysere fordelene til denne modellen sammenlignet med en tradisjonell betalingsløsning som blant annet konkurrenten Wimp bruker. Freemium er en forretningsmodell som lar konsumentene velge mellom en gratisversjon med en rekke restriksjoner, eller en betalversjon uten restriksjoner. Oppgaven spør om denne freemium-modellen kan være med på å forklare den sterke posisjonen til Spotify i streamingmarkedet.
Analysen starter med å se på situasjonen med monopol i markedet, og referer til de årene Spotify var den eneste aktøren i det norske streamingmarkedet. Videre analyseres situasjonen med duopol, og er i henhold til da Spotify’s største konkurrent, Wimp, kom inn i markedet. Analysen avsluttes med å se på eventuelle andre faktorer som er med på å svare på problemstillingen.
Analysen kommer fram til syv faktorer som er med på å forklare Spotify’s styrke på det norske streamingmarkedet for musikk. Faktorene omhandler blant annet tidspunktet for lanseringen av tjenesten, kundenes kvalitetspreferanser, førstetrekksfordel og endringen som har vært i markedsstrukturen. Oppgaven konkluderer med at implementeringen av en todelt freemium-modell har hatt stor påvirkning på selskapets stadig økende kundemasse, noe som har gitt de et fortrinn over konkurrenten Wimp. Det stilles likevel spørsmålstegn ved om forretningsmodellen er levedyktig i lengden. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6668 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6272 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | en |
dc.subject | Musikkstreaming | en |
dc.subject | Todelt freemium-modell | en |
dc.subject | Todelt plattformmarked | en |
dc.subject | Produktkvalitet | en |
dc.subject | Spotify | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en |
dc.title | Analyse av en todelt freemium-modell i et tosidig plattformmarked | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |