Muntlig arbeid med sannsynlighet på videregående skole. En kvalitativ studie om bruk av muntlig aktivitet for å fremme elevers begrepsforståelse i sannsynlighet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7380Dato
2014-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jørgensen, KristinSammendrag
Matematikkundervisningen i norsk skole er preget av individuelle arbeidsmåter og oppgaveregning. En konsekvens av dette er at elevene får liten mulighet til å bygge opp begrepsmessige strukturer. I denne studien har jeg sett nærmere på bruk av muntlig aktivitet i arbeid med sannsynlighet, og jeg har utført en kvalitativ studie med elever på første året i videregående skole. Problemstillingen min var «Hvordan kan muntlig aktivitet innvirke på elevenes forståelse av sannsynlighetsbegrepet?». Jeg har funnet ut at muntlige aktiviteter i arbeid med sannsynlighet kan bidra til at elevene får utfordret sin intuitive forståelse. Gjennom klassediskusjoner kan elevene reflektere og diskutere rundt forståelsen sin, slik at misoppfatninger blir avdekket og begrepsforståelsen i sannsynlighet blir utvidet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: