dc.contributor.advisor | Skinningsrud, Tone | |
dc.contributor.author | Olsen, Rigmor | |
dc.date.accessioned | 2015-03-12T13:03:20Z | |
dc.date.available | 2015-03-12T13:03:20Z | |
dc.date.issued | 2014-11-01 | |
dc.description.abstract | Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord». | en_US |
dc.description | PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7443 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7009 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Forskningsbasert lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Universitetsskoleprosjektet | en_US |
dc.subject | Forskende patnerskap | en_US |
dc.subject | Pilot i Nord | en_US |
dc.subject | Aktør og struktur | en_US |
dc.subject | Bacheloroppgaven i lærerutdannigen | en_US |
dc.subject | FoU i lærerutdanningen | en_US |
dc.subject | Praksislæreren | en_US |
dc.subject | Aksjonslæring | en_US |
dc.title | Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |