Veiledning med reflekterende team. Erfaringer fra helsepersonell i spesialisthelsetjenesten
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7520Date
2014-05-07Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Bakgrunn: Helse- og omsorgstjenesten blir stadig stilt overfor ulike krav til kvalitet. For å imøtekomme dette har det gjennom ulike veiledere, utarbeidet av Sosial- og helsedirektoratet (2005, 2006, 2007), og Melding til Stortinget nr, 13 (2012), blitt fokusert på betydningen av kvalitet- og kompetanseheving i praksisfeltet. Det blir fremhevet at veiledning er en måte å øke dette på.
Problemstilling: Hvilke erfaringer har helsepersonell i spesialisthelsetjenesten med bruk av reflekterende team i veiledning.
Teori: Funnene blir drøftet ved hjelp av tre teorier; systemteori, kommunikasjonsteori og sosialkonstruksjonisme.
Metode: Datamateriale er basert på svarene fra fire kvalitative intervjuer. Etter intervjuene ble det gjennomført en kategoribasert analyse.
Resultat: Etter analysen av svarene fra informantene var det tre hovedkategorier som skilte seg ut som viktige funn; organisatoriske forhold, erfaringer med reflekterende team og reflekterende prosesser.
Konklusjon: Reflekterende team som veiledningsmetode er en god måte å ha veiledning på. For å øke kvaliteten og potensiale til reflekterende team som en veiledningsmetode, viser funnene at det er viktig med klare rammer og struktur.
Stikkord: veiledning, reflekterende team, kommunikasjon, sosialkonstruksjonisme, systemteori, organisering
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: