Show simple item record

dc.contributor.advisorSvartdal, Frode
dc.contributor.authorSolstad, Heidi
dc.contributor.authorVarhaug, Lise
dc.date.accessioned2015-04-28T12:43:33Z
dc.date.available2015-04-28T12:43:33Z
dc.date.issued2013-05-02
dc.description.abstractSosial persepsjonstrening (SPT) er et intervensjonsprogram der målet er å fremme sosial kompetanse og å forebygge problematferd hos barn og ungdom. Hovedmålet i SPT er å lære deltakerne hvordan man tolker en sosial situasjon, og å lære dem å bruke sosialt akseptert atferd, ved å trene på sosiale ferdigheter, sosial utøvelse og empatisk forståelse. Det foreligger til nå ingen publisert forskning på effekten av SPT. Formålet med denne studien var derfor å evaluere effekten av SPT i et pre- og posttest design med kontrollgruppe. Data til denne studien ble innhentet fra Larvik kommune og Mandal kommune, hvor 52 elever fra 9–12 år deltok. Resultatene viste positiv fremgang i sosiale ferdigheter både hos SPT- og kontrollgruppen, men nedgang i problematferd kun i kontrollgruppen. Vi diskuterer mulige forklaringer på dette, blant annet smitteeffekt og at en kontrollgruppe gjennomførte en annen intervensjon. Resultatene tyder likevel på at SPT-kurset hadde en generell positiv effekt. Nøkkelord: intervensjon, sosial kompetanse, sosial persepsjonstrening (SPT).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7636
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7225
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen_US
dc.publisherUniversity of Tromsøen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.titleSosial persepsjonstrening (SPT): Et forebyggende intervensjonstiltak for utvikling av sosial kompetanse hos barn og ungdom.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)