Nevropsykologen - mer enn en utreder: En kvalitativ evaluering av spesialisering i nevropsykologi
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7651Dato
2014-05-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Det er ikke tidligere gjort noen systematisk evaluering av spesialistutdannelsene i psykologi i
Norge. Hensikten med denne undersøkelsen var å se hva ferdige nevropsykologer tenker om
den spesialiseringen de har gjennomgått. Utvalget besto av 17 nevropsykologer som ble
godkjente spesialister i perioden 2008-2013 etter å ha gått gjennom spesialistordningen fra
2005, hvor de fulgte et fast kull. Gjennom et semi-strukturert intervju over telefon ble
nevropsykologenes opplevelse av spesialiseringen kartlagt med utgangspunkt i hva de lærte
og hadde utbytte av; hvordan det opplevdes å gjennomføre praksis; hva de fikk ut av og
hvordan de brukte veiledningen; hvorvidt tema, formidlingsform og struktur i kurssekvensen
var relevant og hensiktsmessig; samt hvilke tanker de hadde rundt det skriftlige arbeidet. Ved
bruk av fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) ble det funnet fire overordnede temaer:
Læringsutbytte, kvalitetssikring, rolle og forvalteransvar. Nevropsykologene ønsket mer
fokus på tiltak og behandling i spesialiseringsforløpet. De ga uttrykk for at det hadde vært
vanskelig å møte praksiskravene, og at det var ønskelig med mer hjelp til organisering av
fordypningspraksis fra spesialistutvalgets side. Samtidig var de opptatt av kvalitetssikring av,
og investeringsvilje i, nevropsykologisk kompetanse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: