dc.contributor.advisor | Skogdal, Signhild | |
dc.contributor.author | Martinsen, Bente Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2015-05-12T10:44:23Z | |
dc.date.available | 2015-05-12T10:44:23Z | |
dc.date.issued | 2014-06-13 | |
dc.description.abstract | Studiens problemstilling er: «Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon». Jeg har i studien hatt spesiell fokus på kommunikasjon som skjer rundt det faglige i klasserommet, og har begrenset studiene til å se på kommunikasjon i form av spørsmål, svar og kommentarer.
Skolen hvor jeg fikk anledning til å gjennomføre mine observasjoner var et strategisk valg. Det var en skole som jeg viste hadde positive erfaringer i forhold til alternativ- og supplerende kommunikasjon og inkludering.
Som forskningsmetode har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming med observasjoner. Som redskap under observasjoner valgte jeg å ta i bruk kvantitativ registrering av språkhandlingene spørsmål, svar og kommentarer. Underveis i arbeidet med å gjennomføre observasjoner, ble jeg nysgjerrig på hvilke syn kontaktlærer og spesialpedagog hadde på overordnede forhold som inkludering og deltakelse/kommunikasjon i klassen. De fikk forespørsel fra meg om de kunne tenke seg å gjennomføre et åpent ustrukturert intervju. Det var de positive til.
Resultatene som er kommet frem i undersøkelsen viser at kommunikasjonen i klassen bar preg av helklasseundervisning med spørsmål fra læreren, og svar fra elevene og individuelt arbeid. I de timene hvor spesialpedagogen hadde tilrettelagt for deltakelse, kunne eleven som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon, svare på spørsmål fra lærer nesten på lik linje med de andre elevene. Når eleven som bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon ikke hadde kommunikasjonshjelpemidlet tilgjengelig, bar situasjonen preg av at eleven ikke kunne delta like aktivt. Undersøkelsen viser at spesialpedagogen hadde en viktig rolle for inkludering og mulighet for deltakelse i kommunikasjon for eleven som bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7666 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7254 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPEMG_06-7 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |