Perspektiver på gehørarbeid i korpsundervisningen. En kvalitativ intervjustudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7697Date
2015-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Winther-Fossmo, ViviAbstract
Studien omhandler gehørarbeid i korpsundervisning, og tar for seg dirigentenes perspektiver på dette. Fokusområder er hvordan det arbeides målrettet med gehør i korpsundervisningen, samt hvilke holdninger dirigenter har til dette arbeidet. Hensikten med studien har vært å få innblikk i noen dirigenters arbeidsmåter og opplevelser, og på den måten kunne bidra til et større fokus på temaet. Datainnsamlingen er gjort ved hjelp av kvalitative intervju med tre korpsdirigenter. Det teoretiske fundamentet for studien er sosiokulturell læringsteori, med fokus på deltakelse i kulturelle aktiviteter og bruk av kulturelle redskaper. Studien viste at alle dirigentene arbeidet med gehør i korspundervinsningen, og at arbeidsmåtene var varierte. Dirigentene engasjerte seg for temaet, men gehørarbeid fikk varierende fokus i undervisningen. Arbeidet som ble gjort med gehør var ofte knyttet til innøvingen av korpsrepertoaret. De mest sentrale kulturelle redskapene var noter og lydlig musikk.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: